Podomní prodejci vám na 99 % nic výhodného nenabídnou

Uvažujete o změně dodavatele elektřiny nebo plynu a navštívil vás takzvaný podomní obchodník? Před podpisem ale nabídku pořádně zvažte. Podle právníka časopisu dTest Lukáše Zeleného je vysoce pravděpodobné, že neušetříte vůbec nic.

„Je velmi pravděpodobné, že nejlepší nabídka, na které ušetříte, by za vámi sama přišla. Spíš naopak,“ říká. Když si totiž vezmete, kolik je na trhu dodavatelů, kolik mají různých nabídek a tarifů, tak abyste si pro sebe našli tu nejvýhodnější, budete muset dlouho hledat a porovnávat.

Podomní prodej jako forma získávání nových zákazníků je naštěstí stále méně účinná. „Ale podle všeho se i podomní prodej stále ještě vyplácí, jinak by to nedělali.“ Může to být profesionalitou prodejců. Ti procházejí speciálním výběrem a školením.

Na co dávat pozor?

Slovo, které při prodeji nejčastěji používají, je „úspora“. A když podle nich logické argumenty nezabírají, „vytáhnou to, že soused, půlka obce, už podepsali, tak proč váháte. A nebyly tady ojedinělé případy, kdy byly podpisy na smlouvách zfalšovány.“ Za podpis nabízejí taky různé dárky.

Čtěte také

Třeba LED žárovky v hodnotě možná tisícovky.„Lidé to dostanou buď zdarma, nebo za korunu, což ale znamená další smlouvu a podpis. Ale když si náhodou změnu dodavatele rozmyslíte, tak nejednou zjistíte, že o žádný dárek nešlo a rázem musíte zaplatit dva nebo i čtyři tisíce za tyto žárovky.“


Máte 5 dní!
U smluv na dodávky elektřiny a plynu uzavřených při podomním prodeji můžete do pěti dnů před začátkem plnění odstoupit. Když už dodavatel začne „plnit“, je lhůta delší (i několik měsíců). Pokud tedy se smlouvou nesouhlasíte, napište, že od ní odstupujete, a pošlete to doporučeně dodavateli, ne prodejci.

A když už podepíšete?

Pokud „sednete na lep“ a smlouvu si rozmyslíte, je tady zákonná možnost odstoupení od smlouvy. Podle Zeleného to většinou ale není jednoduché, občas se v textu schovávají různé pokuty. „Jsou sice nezákonné, ale to se od podomního prodejce určitě nedozvíte.“

Problematická může být i následná komunikace s dodavatelem. Ten totiž nepřebírá dopisy, nezvedá telefony. „Pomůžete si jediným: nic unáhleně a bez řádného prostudování, nepodepisujte. Ale to opakujeme lidem stále.“

Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou.