Občas to člověk schytá za Mahlera nebo Wagnera. Mrzí mě to, přiznává skladatel Ondřej Soukup
„Je to jako rána nožem,“ tvrdí v Blízkých setkáních úspěšný skladatel nejen filmové hudby na adresu kritiků, kteří někdy odsuzují rovnou a šmahem. Všechny díly Blízkých setkání najdete na webu Dvojky nebo v mobilní aplikaci mujRozhlas.
„Po filmu Vratné lahve vyšla kritika, že jsem napsal neskutečně kýčovitou romantickou hudbu k letu balónem. Ale to byla Mahlerova desátá Symfonie. Když byla premiéra Lídy Baarové, tak Michal Horáček sepsul příšerně film i hudbu, hlavně tu pod Goebbelse. Ale to byl Wagner! Takže on je v tom zmatek a občas to člověk schytá za Mahlera nebo Wagnera. Ale to uneseme,“ usmívá se Ondřej Soukup.
Přesto...
„Říkám to jako veselé historky, ale samozřejmě, že vás to mrzí. A ti, co říkají, že je to nemrzí… Stejně to zanechá nějaký ten šrám na duši. Ať vznikne, co vznikne, člověk si s tím dá strašně práce. Ukouří se u toho, upije kafí, uhádá… Pochybuju, že jakékoli umělecké dílo vznikne tak, že se plácne do vody a je to tady,“ ujišťuje.
A dodává: „Oni mají právo tu věc kritizovat. Ale jsou odporní a je to jako rána do zad,“ směje se.
Jak to má být správně?
Podle Ondřeje Soukupa to má skladatel složité. „Lidi hudbu u filmu často nevnímají. Někdo říká, že je to dobře, že hudba má být podprahová záležitost a nemá být silnější, než film. Na druhou stranu je spousta hudeb, která film podpoří. Vezměte si učebnicové příklady, jako Tenkrát na Západě nebo Muž a žena. To jsou hudby, které se samy o sobě staly slavnými,“ uzavírá Ondřej Soukup.
Jak oslavil své kulaté narozeniny? K jakým filmům teď skládá hudbu? Jaká úskalí má skládání hudby pro film? Proč nemá rád zvukaře? Je pravda, že klečel u nohou Ivety Bartošové?
Související
-
První album nazpívala Lucie Bílá u mě v bytě u záchodu, vzpomíná Ondřej Soukup
Skládáním hudby se začal zabývat už na konzervatoři a dnes je jedním z renomovaných osobností na poli hudby, včetně té filmové. Tvrdí, že ta dobrá má vzbuzovat emoce.
-
„Tak jsem hulákala, až mě dali dopředu zpívat sólo.“ Lucie Bílá a Karel Zaňák u Jana Čenského
Kvůli bráchovi jsem se naučila malovat tanky. On mě měl lehce na háku, ale vždycky se mě zastával, říká Lucie Bílá, která přišla do studia se svým bratrem Karlem Zaňákem.
-
Celý můj život stojí na humoru, někdy i s přídechem ironie, podotýká Michael Kocáb
„Ten, který vyprovázel z Československa sovětskou armádu“. To je pouze jedna z možných přiléhavých charakteristik nepřehlédnutelné postavy naší scény politické i hudební.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka