Náš svět je na fosilních palivech naprosto závislý, tvrdí Ilona Švihlíková
Mezinárodní agentura pro energii nabádá vlády celého světa, aby od příštího roku přestaly financovat nové fosilní projekty, jinak se nepodaří snížit emise na nulu do roku 2050.
Jak by se svět obešel bez ropy? Budeme čelit nebezpečnému nárůstu globálních teplot?
„Dominantním účelem Mezinárodní energetické agentury pro energii bylo vždy znejišťovat ropné země a říkat, že vyspělé země vlastně ropu nepotřebují a berou ji jen z povinnosti.“
Bez těžby přijde zdražování
„Kdybychom se začali ještě dramatičtěji orientovat na jiné obnovitelné zdroje, tak na to také potřebujeme nerostné suroviny, které musíme nejprve vytěžit a na to zase potřebujeme fosilní paliva,“ upozorňuje v pořadu Jak to vidí… ekonomka Ilona Švihlíková.
„Ti, co prosazují nulovou těžbu, si pod sebou podřezávají větev, protože potřebují nějak vytěžit měď, hliník, lithium. Logicky to povede ke zdražování těchto komodit.“ Podle Ilony Švihlíkové bychom se měli se orientovat na to, aby energetický mix byl vyrovnanější a doplnit ho zemním plynem. Rezignovat zcela na fosilní paliva je podle jejího názoru mimo realitu.
Další témata rozhovoru: připravenost bank na krizi, zdražování nemovitostí.
Související
-
Oteplování planety způsobují lidé. Každé kilo spáleného fosilního paliva škodí, tvrdí odborník
„Klimatická situace je moc zlá. U nás si ještě pořád někteří nejsou úplně jisti,“ krčí rameny Jan Hollan, astronom a expert na klimatické změny.
-
Jan Daňhelka: Schopnost adaptace nám umožnila ovládnout planetu. Její plundrování ale musí skončit
Změny klimatu a oteplování bere většina vážně. Vyplývá to z průzkumu pro Český rozhlas Rozděleni klimatem. Jsou namístě obavy ze zániku civilizace? Co dělat pro změnu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.