Napsat píseň přímo k táboráku byla hloupost. Lidé si musí vybrat sami, ví už autorský tandem Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř

Jde téma lásky dohromady s písničkou pro děti? Samozřejmě ano, shodují se Svěrák s Uhlířem. Jejich písně o lásce se dostaly i k táboráku, což je podle Svěráka pro textaře nejvyšší meta.

Kolik se denně ozve z rozhlasového éteru písní o lásce, jen těžko spočítat. Ani na repertoáru Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře nechybějí. Dokonce ani v zásuvce dětských písní. „Člověk se nezamiluje, když se to od něj čeká,“ směje se Zdeněk Svěrák.

„Mě to potkalo v dětském věku,“ prozrazuje. Tematiku dětské lásky vměstnal do několika písňových textů, například Náušnice z třešní, Mokré plavky, Harmoniko foukací, Jupí nebo Barbora píše z tábora.

Většina dětských písniček vznikla pro pořad Hodina zpěvu, který vysílala Československá a posléze Česká televize mezi lety 1988 a 2017. Pro každoroční vydání autoři vytvořili skoro vždy osm písní. Jaroslav Uhlíř jich původně chtěl skládat deset. V jednom z dílů dokonce tvrdil, že šestnáct. Pravidelně si ze Svěráka utahoval, že „Uhlíř má kapacitu 16, zatímco Svěrák 8“.  

Píseň k táboráku

Právě Barbora píše z tábora splňuje hned dvě Svěrákova kritéria úspěšnosti. Je o lásce a hraje se u táboráku. „Jen u Barbory jsem to odhadl správně,“ přiznává. Jiné tipy nevyšly. Kolem ohně se ale podle něj určitě zpívá Holubí dům, Severní vítr nebo Dělání.

Karel Šíp zpívá

Co v pořadu nezaznělo

Inspirován videoklipem k písni Barbora píše z tábora z roku 1993 napsal Karel Šíp text Hej, pane úchyle! Písnička se stejnojmenným názvem zazněla v Hodině zpěvu 2006, v níž Šíp Svěráka suploval.

Ambice složit píseň k táboráku byly u autorské dvojice tak silné, že se v 80. letech napsali jednu k ohni přímo určenou. Jmenovala se Kdo kolem ohně v kruhu sedáš. Neujala se. „Celý nápad byl hloupý,“ hodnotí zpětně Svěrák. „Až když jsme písničku nahráli, usoudili jsme, že si lidé musí vybrat sami.“

Klišé jako přejatý anglicismus

České písně o lásce se na rozdíl od těch anglických často vyhýbají klišé. Včetně toho v angličtině nejpoužívanějšího „Mám tě rád“. I Zdeněk Svěrák toto pravidlo jako textař ctil. Až do roku 2016 a písně Svatá trojice slov. V ní oslavuje trojici tří slov, která vyjadřují lásku k druhému.

Jiný ze Svěrákových láskyplných textů zase potkal zákaz. Píseň Sobolí čepička vznikla v 80. letech a narazila na rým „teče voda v řece Visle, já se tvářím nezávisle“. „Nezávislá byla tehdy polská Solidarita, což vadilo,“ poznamenává Svěrák.

Co je podle Svěráka rým?

Zdeněk Svěrák se nad jedním ze svých pracovních nástrojů, rýmem, také teoreticky zamýšlí. „Rýmy se objevují už v pranostikách. Mají v sobě něco kouzelného, že si lidé řeknou: Ono je to asi pravda, když se to tak pěkně rýmuje.“

Tu a tam si dovolí užít laciný rým. Jako klenot ale podle něj působí tzv. štěpné rýmy. Třeba: Soňa ví – voňavý. Podobný „lásko, lásko, s tebou bývá kříž / když tě máme nejvíc zapotřebí / ty si v dálce hory přenášíš“ pak Svěrák vepsal do textu písničky Láska hory přenáší.

Lucie Bílá slaví 55 let v Toboganu

Písnička Láska hory přenáší vznikla v pořadí hudba–text. Existovala původně jako ústřední melodie televizního filmu Utopím si ho sám, jehož scénář Zdeněk Svěrák napsal v roce 1989. Nápad otextovat hudbu Jaroslava Uhlíře dostal až později

Kdy může textař použít primitivní rým? Jak zněla píseň složená k táboráku? A proč je podle Zdeňka Svěráka nevděčné testovat nové písničky na koncertech?

Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová