Na co si dát pozor u povánočních slev. Nemusí být tak výhodné, jak se zdají

5. leden 2017

Povánoční výlohy obchodů jsou možná lákavější než kdy jindy. Všude se to jen hemží slevami v desítkách procent, jenže ne vždy je nákup tak výhodný, jak se na první pohled může zdát.

„Marketingové kampaně často lákají na slevy až 80 %, problém ale je, že takovou slevu pak člověk v obchodě ani nenajde. V takovém případě se jedná o klamavou reklamu, prodejce by měl nabízet alespoň jedno takto zlevněné zboží,“ říká Miloš Borovička z dTestu.

Ověřte si cenu přes internet

„Slevy také obchodníci počítají z různých částek. Často se setkáváme s tím, že po Vánocích je stejně zboží dražší než před nimi, přestože je označené jako zlevněné. Prodejce si za to zaslouží ostudu a pořádnou pokutu od České obchodní inspekce.“ Pro spotřebitele je podle Borovičky ideální, když je na zboží přeškrtnutá původní cena a nová s procentuálním vyjádřením slevy.

Čtěte také

V dnešní době chytrých telefonů je také mnohem jednodušší si ověřit, zda se nákup opravdu vyplatí. Snadno zjistíte, že stejnou věc u jiného prodejce pořídíte levněji, a to i bez slevy.

Řiďte se zdravým rozumem

Především je ale třeba řídit se selským rozumem. Tedy nějaké zboží potřebuju, je za dobrou cenu, tak ho beru. „Marketéři se nás snaží přimět k nákupu třeba 50 párů ponožek, protože jsou nejlevnější co kdy byly. Jenže je ani za pět let neunosíte, takže to není racionální chování.“

02186047.jpeg

Pozor dávejte i na akce například 2+1 zdarma a podobně, což se netýká pouze potravin, u kterých je to nejběžnější. „Občas se setkáváme s tím, kdy obchodníci tvrdí, že na ten třetí kus nemáte záruku, protože to byl vlastně dárek a vy tak neuzavřeli kupní smlouvu. Z hlediska práva je to úsměvné – záruka se vztahuje na každý jednotlivý kus.“

autor: ČRo Dvojka
Spustit audio