Meteor o životě ve vesmíru, dinosaurech, a úžasném psím čichu

6. červen 2020

• 01:19 Život ve Sluneční soustavě
  • 11:39 Vyhynutí dinosaurů
  • 16:25 Rekordmani světa dinosaurů
  • 25:47 Úžasný psí čich
  • 34:16 Poznají ptáci lidské úmysly?
  • 40:38 Pavučina jako past

Další život ve Sluneční soustavě

Je planeta Země jediným tělesem Sluneční soustavy, na kterém je život? Dodnes jsme jinde žádný nenašly. To ale neznamená, že nějaká jednodušší, méně nápadná forma už nikde není. Stále je možné, že na Marsu, zejména pod povrchem, život je. V minulosti byly na planetě velmi příznivé podmínky.

Překvapivě by mohl být život i na několika měsících planet. Tam jsou podpovrchové oceány kapalné vody. Podaří se nám někdy něco živého objevit? Na to jsme se ptali dr. Tomáše Petráska z Hvězdárny v Praze Ďáblicích.

Proč vyhynuli dinosauři?

Zlom v názorech na příčinu tohoto hromadného vyhynutí před 66 miliony let přinesl článek v týdeníku Science s datem 6. června 1980. Jmenoval se Mimozemská příčina vymírání na hranici křída-terciér.

Američtí autoři, jeden geolog, dva jaderní chemici a především laureát Nobelovy ceny za fyziku Luis Alvarez, v něm vyslovili domněnku, že příčinou vymizení velkého množství rostlinných a živočišných druhů byl střet naší planety s kosmickým tělesem. Připomněli jsme si to v rubrice Stalo se tento den, kterou připravuje Ing. František Houdek.

Rekordmani světa dinosaurů

Obrovské rozměry dinosaurů dodnes udivují. Pravděpodobně byla jejich těla na samé hranici únosnosti. Jakého známe největšího dinosaura? Proč měli tak velkou lebku, když měli tak malý mozek? Jak dlouhý je nejdelší nalezený zub nebo dráp?

Ne všichni dinosauři ale vynikali rozměry. Někteří byli rychlí. Utekli by jim nejrychlejší sprinteři světa? A jací dinosauři byli naopak nejmenší? Všechna tato nej nám představil odborník na dinosaury Vladimír Socha.

Úžasný psí čich

Že mají psi velmi citlivý čich, ví každý

Že mají psi velmi citlivý čich, ví každý. Poslední pokusy však ukázaly, že má ještě úžasnější schopnosti. Schválně, po jak dlouhé době myslíte, že se smyje pach z pistole hozené do potoka? Jsou to minuty? Hodiny? Dny?

Výzkum pro Ministerstvo vnitra ukázal, že doba je až senzačně dlouhá. Pokusy se psím čichem prováděla dr. Petra Vyplelová z České zemědělské univerzity.

Poznají ptáci lidské úmysly?

Ptáci k sobě nechali vědce přiblížit, jen když se obklíkli jako čínští rybáři

Čínští vědci se vydali na pobřeží zkoumat ptáky. Jenomže ti je nenechali k sobě přiblížit. Při tom si všimli, že domorodce, většinou rybáře si ptáci pustí klidně na pár kroků. Čím to je?

Vědci provedli zajímavý pokus – převlékli se za domorodce. A náhle se k nim ptáci přestali bát přiblížit. Čím při tom ptáci řídí? Je to oblečením? Tento nový, i další starší pokusy představil biolog prof. Jaroslav Petr.

Pavučina jako past

Kdyby měl hmyz mozek a mohl přemýšlet, jistě by se v přírodě nejedné věci divil. Rozhodně by ho ale využil k tomu, aby se nenechal chytit svými úhlavními nepřáteli – pavouky. Ale i sebeinteligentnější moucha by se nechala zmást pavoukem na druhé straně řeky. Jistě by si pomyslela „tady mám od něj klid, no sem se přeci nemůže dostat!“

Jak by se moucha mýlila – pavouk řeku překoná, i když v okolí není žádný most. Nejen o tomto pavoučím konstruktérovi jsme si říkali v rámci cyklu Planeta pavouků. Příhody vyprávěné Miloněm Čepelkou s odborným komentářem arachnologa Antonína Kůrky.