Má vlak zpoždění? Nebojte se požadovat kompenzaci. Jak na to, radí právnička dTestu

6. srpen 2020

Práva cestujících v železniční dopravě upravuje evropské nařízení. Jeho dodržování pak hlídá Drážní úřad. Jak konkrétně ale postupovat, když má vlak zpoždění nebo v něm nefunguje wi-fi?

„Pokud má vlak zpoždění, klíčová je vždy doba zpoždění. Pokud je to více jak 60 minut, ale zároveň nedosahuje 120 minut, má cestující nárok na kompenzaci ve výši 25 % z ceny jízdenky. Pokud je zpoždění vyšší než 120 minut, je to 50 %,“ říká právnička dTestu Soňa Libigerová.

Málokdo už ale ví, že nárok na kompenzaci vzniká, i pokud se cestující rozhodne v jízdě nepokračovat. „Pokud se cestující rozhodne, že raději vůbec nevyjede, má nárok na vrácení jízdného i na kompenzaci za zpoždění vlaku.“

O vrácení peněz by měl cestující žádat co nejdříve, a to nejlépe na přepážce. V případě jízdenky zakoupené na internetu, musí být ale cena vratného vyšší než 100 korun. Jsou tu ale i jiná omezení. „Právo na kompenzaci nelze například uplatnit, pokud v době zakupování jízdenky cestující již o zpoždění věděl. Nebo například tehdy, pokud mu dopravce nabídl alternativní spoj, ale on jej nevyužil,“ upřesňuje právnička.

Povinnosti dopravce

Cestující může žádat vrácení peněz, pokud se jeho vlak zpozdil

Dopravce má povinnost informovat cestující nejen o přepravních podmínkách a jízdních řádech, své zákazníky musí seznámit i s nejlevnějším či nejkratším způsobem, jak se dostat z bodu A do bodu B.

„Cestující se má oproti tomu snažit podat při koupi jízdenky co nejpodrobnější informace. Tedy například to, zda cestuje sám, nebo ve skupině, jestli je student, nebo naopak senior.“

Podle Soni Libigerové je také velmi vhodné dopředu se seznámit s typy jízdenek. Se síťovou, časovou nebo kreditovou jízdenkou se totiž dá hodně ušetřit. Dobré je také dopředu si zjistit, co jaká jízdenka navíc deklaruje. „Někteří dopravci totiž například elektrickou přípojku nebo wi-fi připojení nabízejí jako nadstandard.“

Kam podat stížnost, když něco nefunguje?

Povinností dopravce je i sdělit cestujícímu, kde si může stěžovat. „Pokud není cestující spokojen s řešením dopravce, obrátit se může na spotřebitelskou poradnu nebo na naši službu VašeStížnosti.cz, nebo na Českou obchodní inspekci. V případě zahraničního dopravce je to Evropské spotřebitelské centrum,“ uzavírá právnička.

autoři: Tereza Stýblová , Mirek Vaňura , opa
Spustit audio

Související