Josef Šlerka: Je dobře, že se Český rozhlas otevřel analýze zvnějšku

Digitální rádio s technologií DAB+ a Iva Jonášová
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Digitální rádio s technologií DAB+ a Iva Jonášová

Český rozhlas prošel mezinárodní analýzou expertů. Plní svou veřejnoprávní roli? Kde je další potenciál růstu? A má mít vlastní zpravodajství na webu?

Český rozhlas prošel mezinárodní analýzou expertů Evropské vysílací unie (EBU) peer-to-peer. Zástupci EBU a zahraničních veřejnoprávních médií hodnotili, jakým způsobem Český rozhlas plní roli a hodnoty média veřejné služby.

„Je dobře, že se Český rozhlas otevřel analýze zvnějšku,“ myslí si Josef Šlerka, mediální analytik a ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. „Český rozhlas má poměrně solidní poslouchanost. Pravděpodobně by měl na to ji ještě zvýšit. Možná kdyby se naučil komunikovat s mladšími věkovými skupinami.“

Peer-to-peer analýza Českého rozhlasu

Hodnotitelé EBU sledovali šest klíčových oblastí: všestrannost, nezávislost, znamenitost, rozmanitost, odpovědnost a inovace. Tématy byly taky například systém financování nebo distribuční mix pro oslovení mladé generace. Souhrnnou zprávu dnes představí veřejnosti generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Analýza ke stažení a další informace >>

Osobní asistenti, Instagram, TikTok

„Změna, která přišla na mediálním trhu s nástupem digitálních médií, je ta, že producenti obsahu ztratili kontrolu nad rozhraním. Když dnes máte zpravodajství na webu, někdo ho sleduje v mobilu, někdo v tabletu, někdo na chytré televizi, někomu ho může doma vyprávět chytrý osobní asistent Alexa. Obsah je vždy stejný, ale ten, kdo ho napsal, ztrácí kontrolu nad tím, jak ho bude člověk konzumovat.“

David Gustafsson

„Čím dál tím méně lidí si skutečně naladí rádio. Český rozhlas produkuje obrovské množství pořadů, které jsou schopny odpovídat na poptávku po obsahu, a nabízí je v celé řadě formátů: můžete si je pustit z rozhlasu, najít na webu, máme tady digitální vysílání, vysílání po internetu, podcasty... Otázka je, jak se rozhlas bude vyrovnávat s formáty na Instagramu nebo třeba v síti TikTok, který je dnes nesmírně populární mezi nejmladší generací.“

Má mít rozhlas webové zpravodajství?

Šlerka ale v pořadu Jak to vidí... na Dvojce poukazuje i na nejasnost některých formátů: „Server iRozhlas.cz je jeden z nejlíp provozovaných zpravodajských portálů, které lze v českém prostředí vidět. Na druhou stranu tady pořád bude otázka, kterou často kladou zástupci komerčních stanic, do jaké míry má nebo nemá Český rozhlas provozovat webové zpravodajství. Myslím, že nás o tom čeká ještě velká debata.“

A zároveň upozorňuje, na které pole by se měl rozhlas zaměřit: „Ve světě, kde bývá měření výkonu orientováno jenom na poslechovost, často vznikají specializované kanály a vysílání. To znamená, že jsou obslouženy všechny skupiny, ale málo se dbá na to, aby se obsluhovalo tak, aby to umožnilo komunikaci mezi těmi skupinami. A to je něco, co si může pořádně dovolit jen veřejnoprávní médium.“

Další témata rozhovoru: důvěra Čechům českým médií; sociální média v ČR; peer-to-peer analýza Českého rozhlasu; rekordní návštěvnost serveru iRozhlas.cz.

Spustit audio

Související