Jiří Hlaváč: Zákaz českých orchestrů v Číně? Jedna ideologie znovu začíná určovat pravidla hry

SOČR na Festivalu Richarda Strausse
SOČR na Festivalu Richarda Strausse

Ministr kultury Lubomír Zaorálek se při jednání s čínským velvyslancem ohradil proti rušení koncertů českých orchestrů v Číně. Jde o reakci Pekingu na to, že pražský primátor Zdeněk Hřib uvažuje o změně takzvané sesterské smlouvy, ze které chce Praha odstranit bod, ve kterém uznává jednotnou Čínu. Měla by politika zasahovat do kulturních kontaktů a jaké to může mít následky?

Pražský primátor Zdeněk Hřib chce z tzv. sesterské smlouvy odstranit bod, ve kterém uznává jednotnou Čínu. Pekingu na to reaguje rušením koncertů českých orchestrů. Ministr kultury Lubomír Zaorálek se proti tomu ohradil při jednání s čínským velvyslancem.

„Politické či ideologické zákulisí do kultury nepatří,“ je přesvědčený hudebník Jiří Hlaváč. „Jsou tady hodnoty, které přesahují staletí či tisíciletí, a o ty by měly mít obě strany enormní zájem.“

Čína pro svoji přítomnost zapomíná na svoji mnohatisíciletou minulost, mimo jiné i kulturní. Jedna ideologie, která už napáchala tolik zla na celém světě, znovu začíná určovat pravidla hry. A to je podle mě ten nejvarovnější signál.
Jiří Hlaváč

Vůči Berlínu by si to nedovolili

Hlaváč v pořadu Jak to vidí nastiňuje, co zrušení koncertu vůbec znamená: „Turné do Číny se plánuje několik let. Těleso zaměstnává kolem stovky hudebníků a jeho vedoucí musí vytvořit strukturu rozpočtu. A takové turné představuje zásadní položku jeho plnění.“

Když je bez varování zrušeno, je pro orchestr velmi těžké najít alternativu. Navíc to podle Hlaváče zásadním způsobem snižuje kredibilitu českých hudebníků. „Pochybuju, že by si Číňané něco takového dovolili třeba vůči berlínské nebo vídeňské filharmonii.“

Proč si to dovolují vůči našim špičkovým tělesům? „Protože počet našich obyvatel pro ně znamená jedno střední čínské město. A tím se zaobírat nebudou.“

Zakážete i Dvořáka a Smetanu?

Zaorálek vtipkoval, že se brzy v Číně asi nebudou smět hrát díla Antonína Dvořáka nebo Bedřicha Smetany. Jenom kvůli tomu, že pobývali v Praze. „Mohlo by to tak dopadnout. Protože pak se vám klidně může stát, že vám tentýž pořadatel začne selektovat i nabídku programu.“

Další témata rozhovoru: čínské publikum klasické hudby; politická angažovanost známých osobností; ekologická hnutí; mezinárodními úspěchy klarinetistky Anny Paulové; umělci vs. sportovci; odebrání akreditace ostravské lékařské fakultě; zaprodané umění.

Spustit audio

Související