Jiří Hlaváč: Ideální vzdělání? Odpovědnost, zájem a píle studentů i pedagogů
Ministr školství představil novou koncepci systému vzdělávání, která dává více prostoru mediální výchově a moderním dějinám. Jak by měl vypadat ideální vzdělávací systém?
„Už Jan Amos Komenský řekl, že nikoho nelze učinit vzdělaným bez pěstění snahy a píle. A tady bych začal – potřeba je snaha a píle všech aktérů, což znamená, že pedagog musí začít u sebe a neustále studovat a vzdělávat se, být ‚in‘ v problematice současnosti,“ říká v pořadu Jak to vidí Jiří Hlaváč.
Skládat zkoušky nestačí
„Nedávno jsem říkal svým studentům: Problém je v tom, že se domníváte, že stačí chodit do školy, navštěvovat přednášky a skládat patřičné zápočty a zkoušky. Váš vklad by měl být v tom, že chcete dosáhnout svého osobnostního maxima. A to je právě i zapojení volních vlastností a studentské morálky.“
„Studium stojí mnoho peněz a úsilí a naši studenti a pedagogové by měli být vedeni k odpovědnosti za to, že vložené prostředky musí přinést i nějakou míru návratnosti,“ myslí si Jiří Hlaváč a zdůrazňuje roli odpovědnosti, kterou by měli obě strany vzdělávacího procesu vůči společnosti cítit.
Hodně se dozvím od studentů
Další velmi důležitou složkou zkvalitňování vzdělávání u nás by měla být podle něj otevřená komunikace mezi studenty a pedagogy: „Já se mnoho dozvím od svých studentů, protože oni vidí svět jinak než já a ze vzájemné diskuze může vzejít řada podnětů.“
„Měli bychom spolu proto mluvit, diskutovat, objasňovat a mít k sobě vzájemný respekt a důvěru. To vše ovšem za předpokladu, že obě dvě strany do toho vkládají stejný zájem a stejné úsilí,“ uzavírá klarinetista, skladatel a pedagog.
Další témata rozhovoru: V čem se Jan Amos Komenský podobá Leonardovi da Vinci? Studenti protestují proti změnám klimatu, neměli by raději sedět ve školních lavicích? Kdo je skutečná morální autorita? Zaslouží si Marie Terezie sochu v Praze? A jaké vlastnosti má mít opravdu dobrý dirigent?
Související
-
Tomáš Zima: Škol je hodně. Politici to vědí, ale nemají odvahu to řešit
Český školský systém trápí nadbytečné množství škol, které vznikaly během boomu po roce 1989. Proč se stále nedaří vzdělávání v České republice zefektivnit a zkvalitnit?
-
Proč ztratili učitelé prestiž? Už nejsme exkluzivním dodavatelem informací, říká pedagog roku
Učitelé dnes vlastně permanentně bojují s internetem. „Studenti už nepotřebují encyklopedické znalosti. Musíte je 45 minut bavit. Nesmí ztratit pozornost ani na chvíli.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.