Jeden žije v dílně, druhý v kuchyni, popisuje vztahy s jednostranými výčitkami Jeroným Klimeš
Vezměte si papír, přeložte ho na půlku. Do jednoho sloupce si napište výčitky, co říkáte vy, do druhého, co říká partner, radí psycholog Jeroným Klimeš.
„Když jsou sloupce přibližně stejné, i když tam může být hodně výčitek, tak to nevadí tolik, jako když je na jedné straně nekonečný sloupec a na druhé dvě řádky nebo nic. Distribuce viny je druh partnerské patologie, kde existuje velká asymetrie mezi počtem výčitek, které řekne jedna a druhá strana.“
Ze 120 % na 20
„Všechno začíná jako silná zamilovanost,“ dodává Jeroným Klimeš. „Partneři ve společnosti cítí, že se hrozně přitahují. Když ale začnou tvořit pár, nálada zatuhne, začnou narůstat výčitky a vzniká vztah, kdy jeden žije v dílně a druhý v kuchyni.“
„Například muži, kteří se v dětství postavili doma na stranu matky, mají tendenci dělat ženu šťastnou. Zpočátku jedou na 120 procent, v průběhu vztahu pak na 20. Ženy si pamatují, co jim naslibovali, a nastává dusno. Výčitkami se to ještě zhoršuje. Paradoxně jsou tyhle vztahy stabilní, ale když se rozejdou, tak si najdou stejné týpky.“
Jak se žije dětem, když panuje mezi rodiči napětí? Jak se chovat, když partner vyhrožuje sebevraždou? Je horší, když je distributorem viny muž?
Související
-
Pít na stres nebo na hádku není dobré. I jedno pivo už je rizikový vzorec, říká psychoterapeutka
Představa alkoholika s červeným nosem a lahví, která mu kouká z kapsy, neplatí. Hlavní jsou rizikové vzorce chování, říká terapeutka Marie Funke z centra Adicare.
-
Může hádka vyřešit nějaký konflikt? Přečtěte si překvapivou odpověď psycholožky
Koření (manželského) života? Kdy vyhrát a kdy to nepřepřit? Zamyslete se ale i nad sebou a nad svým postavením doma nebo v práci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...
Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Lidský faktor
Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová