Jan Jirák: Jsme součástí sítě, i když se tomu bráníme

Sociální síť Facebook
Sociální síť Facebook

Evropský parlament schválil novou směrnici o ochraně autorských práv. Jde o nástup cenzury internetu, jak tvrdí její kritici, nebo naopak o narovnání právního prostředí?

Spíš se kloním k variantě, že směrnice prostředí narovnává,“ říká v pořadu Jak to vidí mediální teoretik Jan Jirák. Slovo cenzura se podle něj dnes často zneužívá, když se chce něco předvést ve špatném světle, a diskuze kolem nové směrnice je toho příkladem.

„Tady přece nejde o cenzurování, ale o ochranu těch, kteří jsou autory děl, nad nimiž vinou technologického prostředí ztrácejí kontrolu,“ myslí si profesor Univerzity Karlovy.

Podle nové evropské copyrightové směrnice budou muset velké technologické společnosti platit za obsah z novin, který bez souhlasu redakce převezmou. Všechny servery budou také povinně mazat veškerý pirátský obsah. Česká republika by měla novou směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu zavést do své legislativy do dvou let.

Tato snaha je pochopitelná, jiná věc je, jestli je reálná. Myslím, že směrnice nebude příliš účinná a že její převedení do národních legislativ bude drhnout. Ale nepovažuju ji za něco, co je potřeba předem odsoudit jako nesprávné a nezdravé.“

Vývoj je rychlejší, než stíháme postihnout

Diskuze kolem nové směrnice ukazuje, jak zásadním způsobem se změnil svět a komunikační prostor, ve kterém žijeme. Dříve nedotknutelné autorské právo je kvůli v internetu v situaci, kdy je přijímání legislativních opatření podstatně pomalejší než samotný vývoj digitálního prostoru.

Rozdíl mezi veřejným a soukromým se definitivě rozpadl. Řada uživatelů sociálních sítí si to neuvědomuje.
Jan Jirák

Internet nebo prostředí, kterému říkáme síť, se stalo určující součástí našeho života a to podstatné, co organizuje náš život, se děje tam. Jsme součástí sítě, i když se tomu bráníme. A jak popisuje jeden významný mediální teoretik: Skončil náš život s médii a začal náš život v médiích.

Další témata rozhovoru: Jak sociální sítě deformují komunikaci v reálném světě? Může komerční investor ohrozit prestiž tradičního pařížského deníku Le Monde? Čína vystřihla z filmu Bohemian Rhapsody scény připomínající homosexualitu Freddieho Mercuryho a jeho diagnózu AIDS. Demolice budovy Transgasu pokračuje. Co všechno z komunistické éry bychom měli ve veřejném prostoru chránit?

Spustit audio

Související