Jan Jirák: Sociální sítě jsou vysoce toxické. Čeká nás návrat k tradiční žurnalistice

Facebook
Facebook
Společnost Cambridge Analytica oznámila konec činnosti. Neustála masový odliv zákazníků po aféře se zneužitím dat uživatelů Facebooku. Kolena jí podlomily i vysoké soudní výlohy. Plyne z toho pro současný mediální svět nějaké poučení?

Sociální sítě zamořily mediální svět a ten teď čeká nevyhnutelné vystřízlivění. „Sociální sítě jsou prostředím, které má vysokou hladinu toxicity. Tradiční média si Facebook nebo Instagram příliš pustila k tělu,“ myslí si mediální analytik Jan Jirák.

Stroje na eskalování emocí

„Jsou to stroje na eskalování emocí a vytváření davových psychóz, i když tak možná původně nebyly zamýšleny. Čeká nás smutný a plíživý návrat k tomu, že je třeba být trochu racionální.“

Podle nedávného výzkumu roste v celosvětovém meziročním srovnání důvěra v novináře z tradičních médií. „Je to posun dobrým směrem a snad to tak vydrží,“ doufá mediální analytik.

Lidé jsou lehkomyslní, mediální osvěta je nutná

Poučení by si ze skandálu měli vzít i běžní uživatelé sociálních sítí a pečlivě zvažovat, jaký typ informací o sobě chtějí poskytovat. „Ty důvody jsou často velmi přízemní a praktické, upozorňuje Jan Jirák. Zneužitelná jsou i zdánlivě nevinná data jako třeba fotografie dětí nebo domácnosti.

„Z fotografií si lze udělat představu o tom, kdy nejste doma, o konfiguraci bytu, jak se do něj dostat a kde co vzít,“ varuje mediální analytik. „Řešením je jedině osvěta a zvyšování mediální gramotnosti, které by měly vést k tomu, že budeme na internetu s osobními informacemi nakládat s daleko větší opatrností.“