Hašlerky: Destinky nikdo nechtěl. Pomohla změna receptury i jména

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hašlerky

Tvrdý bonbon pro zmírnění chrapotu a kašle údajně vymyslel v roce 1877 hamburský lékárník. Nazval je Caruso podle zpěváka, kterému prý pomohly zachránit koncert.

Autorka pořadu: Jitka Škápíková
Spolupracovali: Jan Kovařík a Světlana Lavičková
Účinkuje: Jan Kovařík
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Tomáš Gsöllhofer
Zvuková spolupráce: Jiří Litoš
Premiéra: 8. 10. 2019

Bonbony Caruso-Hustenbonbon začala před první světovou válkou vyrábět vídeňská firma Erich Kirstein. Od ní o několik let později získal recepturu pražský podnikatel František Lhotský, jeden z českých selfmademanů.

Táta Hašlerek měl na obchod čuch

Ema Destinnová

František Lhotský se narodil 17. 10. 1884 v Břežanech nad Ohří. Poté, co jeho otec přišel nejen o statek, ale i o život, se šel mladý František učit prodavačem v koloniálu u svého strýce Daniela v Ledvicích u Duchcova.

Postupně se vypracoval a z našetřených peněz založil velkoobchod s potravinářským zbožím a cukrovinkami v Trojické ulici v Praze. Krátce na to vypukla první světová válka. Sotva válka skončila, zřídil si vlastní továrnu na cukrovinky, jejíž první sídlo bylo v dnešní Belgické ulici v Praze.

Měl na obchody čuch. Věděl, že zvučné jméno je základ popularity, proto si vyprosil písemný souhlas Emy Destinové, že smí své bonbony nazvat jejím jménem. Tak vznikly Destinky – nijak zvlášť velký komerční úspěch ale neměly. O rok a půl později dostal ale další nápad!

Pražský Chevaliere souhlasil

Karel Hašler

Od vídeňské firmy Erich Kirstein získal recepturu na bylinné léčivé bonbony, které nesly jméno Enrica Carusa. Jenže Čechy značka Caruso-Hustenbonbon vůbec netáhla. A tak se pan Lhotský v prosinci 1920 vydal s krabicí sladkostí za českým miláčkem publika Karlem Hašlerem.

„Pražský Chevaliere“ se přesvědčil o kvalitě a účinku bonbonů a dal na místě písemný souhlas s tím, aby se kouzelné bonbony jmenovaly po něm. Originál dohody je uložen v Národním muzeu.

Jak pokračovaly obchody Františka Lhotského po druhé světové válce a revolučním roce 1948? Jakou roli sehrála reklama? Kolik tun hašlerek ročně se v současné době vyrobí? Projděte se s námi výrobou hašlerek.

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.