Ford: Nejvlivnější byznysmen planety několikrát zkrachoval. Svého snu se ale nevzdal
Začínal jako hlavní inženýr u Thomase Alvy Edisona a první vůz vyrobil po večerech na koleně ještě v 19. století. Dnes jeho firma patří mezi největší automobilky světa. Vítejte ve světě Henryho Forda.
„Myšlení je nejtěžší práce, jaká existuje. To je pravděpodobně důvod, proč tak málo lidí myslí.“ To říkal Henry Ford, legendární průkopník pásové výroby. Narodil se 30. července 1863 do farmářské rodiny, farmaření ho ale nezajímalo. Od dětství ho to táhlo k technice.
Od Edisona k vlastnímu podniku
Už ve dvanácti trávil veškerý volný čas ve vlastní dílně. Když se v Detroitu vyučil zámečníkem, pracoval jako opravář parních strojů. Po čase přijal místo hlavního inženýra u Thomase Alvy Edisona a po večerech se skoro dva roky snažil „na koleně“ sestrojit vlastní benzinový motor.
V roce 1896 konečně představil dvoumístný kočárový vozík se zážehovým motorem. Podařilo se mu najít investory a založil společnost Detroit Automobile Company, kde byl i hlavním inženýrem. Ale nedařilo se mu. Skončil zadlužený a bez práce.
Do třetice všeho dobrého
Zkusil to ale znovu. Tentokrát se závodními auty v Henry Ford Company. Ale dopadlo to stejně. Protože se svého snu vzdát nechtěl, založil v červnu 1903 v Detroitu s dalšími společníky další automobilku.
Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o ně. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno – a užívat si se svou rodinou mnoho hodin radosti pod božím širým nebem.
Henry Ford
Ve Ford Motor Company vlastnil čtvrtinu akcií a zastával post viceprezidenta a hlavního inženýra zároveň. První auto bylo prodáno 23. července 1903. Ford svůj první vůz nazval jednoduše Model A. Také trochu připomínal kočár a za pouhý rok ho vyrobili na 1700 kusů.
Amerika na kolech
Fordova společnost, která v té době byla jen jednou z mnoha rodících se automobilek, si díky Modelu A přišla na slušné peníze. Pravý úspěch přišel až pět let nato. V září 1908 vyjel do světa Ford Model T. Ve výrobě vydržel dlouhých 20 let a takzvaně postavil Ameriku na kola.
Fordu T se důvěrně říkalo Plechová Lízinka nebo taky Kraksna. Po úspěšných reklamních aktivitách následoval raketový nárůst prodeje. Téčka se vyrobilo neuvěřitelných 15 milionů a dodnes patří do první pětky nejprodávanějších osobních aut všech dob.
Kdy Henry Ford zavedl svoji první pohyblivou výrobní linku? Kdo byl pravým „vynálezcem“ pásové dopravy? Proč se Ford stal americkým lidovým hrdinou?
Související
-
Henry Ford: Dnes a zítra
Svět občas tropí takové šprýmy. Na začátku byla návštěva jatek, na konci Plechová Líza, tedy legendární Ford T.
-
Mercedes-Benz: Za vznikem legendární automobilky stály dvě ženy
Nejenže byla Berta Benzová svému muži celý život oporou, ale navíc i světu představila mužův první automobil poháněný benzinovým motorem.
-
1057. schůzka: O strojích a lidech L & K
Pánové Laurinem a Klementem, jejichž původní povolání bylo jednak zámečník, jednak knihkupec, se časem vypracovali v přední výrobce dopravních prostředků.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka