Expertka na komunikaci Hejlová: Marketing nikotinových výrobků se u nás vymkl kontrole. Zásadní roli sehráli influenceři
Marketing návykových látek a role influencerů na sociálních sítích, politický marketing, ale i historicky první regulační rámec pro užívání umělé inteligence. Na otázky Zity Senkové odpovídá Denisa Hejlová, expertka na marketing a komunikaci.
Látka HHC není v České republice zakázaná, naopak je možné ji koupit i v pouličních prodejních automatech. Jedná se přitom o derivát THC, což je hlavní psychotropní látka v konopí, po jehož pěstitelích a překupnících policie intenzivně pátrá. Jak je to s marketingem těchto látek?
Čtěte také
„Z marketingového hlediska nám opravdu vadí, že tyto velmi silné návykové látky a někdy i psychoaktivní, jako je HHC ale i nikotin, jsou prodávány ve formě produktů, které známe. Produkty, které užívají děti. Vypadá to jako bonbóny, jako hračky, jako žvýkačky,“ říká Denisa Hejlová, odbornice na strategickou komunikaci.
„Za nás se říkalo ,neber si bonbony, které ti nabízí nějaký dospělý před školou'. Ale dneska už to opravdu dávno nejsou dospělí. Dneska jsou to děti. Setkávají se s tím všude na sociálních sítích, přinesou to kamarádi do školy a vůbec nedokážou odhadnout účinky na své tělo i psychiku.“
Regulace marketingu
Od loňského roku se projednává novela zákona, který má zpřísnit regulaci těchto látek. Proč je regulace potřeba?
„Podle mých informací se tím ministerstvo zdravotnictví opravdu velmi vážně zabývá. Zabývá se také marketingem tabákových a nikotinových výrobků, který se u nás tak trochu vymkl kontrole. Na statistikách vidíme, že každé páté dítě ve věku od 13 do 15 let užívá nějaký tabákový nebo nikotinový výrobek a velmi často jsou to jejich elektronické formy.“
Čtěte také
V tradičních médiích je regulace marketingu těchto látek poměrně přísná, problém přichází se sociálními sítěmi, na kterých hrají naprosto zásadní roli influenceři. „Zejména influenceři stojí za tím, že u nás byly velmi rychle přijaty nové formy tabákových a nikotinových výrobků, jako jsou třeba nikotinové sáčky nebo elektronické cigarety, vapy apod. Propagují je totiž jako produkt, který je moderní, trendy a je součástí zdravějšího životního stylu.“
Pravidla pro umělou inteligenci
Členské země EU se po dvou letech jednání dohodli na regulačním rámci pro umělou inteligenci. Nové zákony upraví její bezpečné používání, schválit je ještě musí Evropský parlament.
„Jsou to spíše pravidla a není to zatím tvrdá regulace. Je to takové vymezování hřiště, kdy se upozorňuje na to, že existují různé stupně potenciálního nebezpečí nástrojů umělé inteligence, a vymezují se hlavní věci, které by se neměly dít,“ vysvětluje Denisa Hejlová.
Co mezi tyto zásady patří? „Neměla by se zneužívat data, nemělo by se dělat behaviorální cílení, věci, které třeba člověk nemůže úplně rozpoznat. Ale samozřejmě je to takový první výkop a záleží na každé zemi, jak si tato pravidla přizpůsobí.“
Související
-
Policie řeší několik případů dětí, které se předávkovaly bonbony s látkou HHC
Vypadají jako běžní gumoví medvídci, navíc v nich ale je látka, kvůli které skončilo jen tento měsíc pět dětí v karlovarské nemocnici. Předávkovaly se takzvaným HHC.
-
Expertka Hejlová: Influencer marketing? Ubránit se mu je velmi těžké. Regulace státu pokulhává
Stále více firem využívá služeb influencerů na sociálních sítích. Jakou budoucnost má tento způsob reklamy? Jsou dnešní digitální tvůrci féroví?
-
Proč je Max taková. Může se umělá inteligence s někým spřátelit?
Aplikace Stella vygeneruje odpověď za jednu tisícinu sekundy. Jednoho dne si ji stáhne Max a umělá inteligence zjistí, jaké to je cítit radost, smutek, ale i žárlivost.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.