Expertka na komunikaci Hejlová: Marketing nikotinových výrobků se u nás vymkl kontrole. Zásadní roli sehráli influenceři

6. únor 2024

Marketing návykových látek a role influencerů na sociálních sítích, politický marketing, ale i historicky první regulační rámec pro užívání umělé inteligence. Na otázky Zity Senkové odpovídá Denisa Hejlová, expertka na marketing a komunikaci.

Látka HHC není v České republice zakázaná, naopak je možné ji koupit i v pouličních prodejních automatech. Jedná se přitom o derivát THC, což je hlavní psychotropní látka v konopí, po jehož pěstitelích a překupnících policie intenzivně pátrá. Jak je to s marketingem těchto látek?

Čtěte také

„Z marketingového hlediska nám opravdu vadí, že tyto velmi silné návykové látky a někdy i psychoaktivní, jako je HHC ale i nikotin, jsou prodávány ve formě produktů, které známe. Produkty, které užívají děti. Vypadá to jako bonbóny, jako hračky, jako žvýkačky,“ říká Denisa Hejlová, odbornice na strategickou komunikaci.

„Za nás se říkalo ,neber si bonbony, které ti nabízí nějaký dospělý před školou'. Ale dneska už to opravdu dávno nejsou dospělí. Dneska jsou to děti. Setkávají se s tím všude na sociálních sítích, přinesou to kamarádi do školy a vůbec nedokážou odhadnout účinky na své tělo i psychiku.“

Regulace marketingu

Od loňského roku se projednává novela zákona, který má zpřísnit regulaci těchto látek. Proč je regulace potřeba?

„Podle mých informací se tím ministerstvo zdravotnictví opravdu velmi vážně zabývá. Zabývá se také marketingem tabákových a nikotinových výrobků, který se u nás tak trochu vymkl kontrole. Na statistikách vidíme, že každé páté dítě ve věku od 13 do 15 let užívá nějaký tabákový nebo nikotinový výrobek a velmi často jsou to jejich elektronické formy.“

Čtěte také

V tradičních médiích je regulace marketingu těchto látek poměrně přísná, problém přichází se sociálními sítěmi, na kterých hrají naprosto zásadní roli influenceři. „Zejména influenceři stojí za tím, že u nás byly velmi rychle přijaty nové formy tabákových a nikotinových výrobků, jako jsou třeba nikotinové sáčky nebo elektronické cigarety, vapy apod. Propagují je totiž jako produkt, který je moderní, trendy a je součástí zdravějšího životního stylu.“

Pravidla pro umělou inteligenci

Členské země EU se po dvou letech jednání dohodli na regulačním rámci pro umělou inteligenci. Nové zákony upraví její bezpečné používání, schválit je ještě musí Evropský parlament.

„Jsou to spíše pravidla a není to zatím tvrdá regulace. Je to takové vymezování hřiště, kdy se upozorňuje na to, že existují různé stupně potenciálního nebezpečí nástrojů umělé inteligence, a vymezují se hlavní věci, které by se neměly dít,“ vysvětluje Denisa Hejlová.

Co mezi tyto zásady patří? „Neměla by se zneužívat data, nemělo by se dělat behaviorální cílení, věci, které třeba člověk nemůže úplně rozpoznat. Ale samozřejmě je to takový první výkop a záleží na každé zemi, jak si tato pravidla přizpůsobí.“

Spustit audio

Související