Eska: Chceš-li poznat makačku, kup si esku skládačku

Chebská firma trhala před první světovou válkou výrobní rekordy. Později vyráběla nejen kola jízdní, ale i motorová anebo ta nechvalně známá, která složíte do kufru. Jak si vedla ESKA během druhé světové války? Jaký byl její osud po roce 1948? Přežila značka rok 1989? Co všechno Eska vyráběla?

„Chceš-li poznat makačku, kup si esku skládačku,“ říkalo se v letech minulých. Ke vzniku slavných kol, na kterých ale jezdit nebyl žádný med, vedla dlouhá cesta. Její počátek byste našli v poslední čtvrtině 19. století v Coventry ve střední Anglii.

Právě tam si totiž pánové  Hilman, Herbert a Cooper založili továrnu na výrobu jízdních kol. Jedné z nejstarších výroben jízdních kol na světě dali název Premier Cycle Company. A protože se Premiéru dařilo, začali majitelé zakládat pobočky na kontinentě.

Největší v Československu

Jednu z nich i v Chebu. Jmenovala se Premier Works, respektive Premier Werke. Kola šla na dračku, poptávka převyšovala nabídku. A tak se dva tamní zaměstnanci Swětlik a Kastrup rozhodli osamostatnit. Svou továrnu pojmenovali Elite. Psal se rok 1911.

Podnik prosperoval a brzy se stal největší továrnou svého druhu v Československu. Swetlik s Kastrupem k sobě přetáhli i několik dalších zaměstnanců továrny Premier. O odborníky tak neměli nouzi.

Těsně před vypuknutím první světové války Elite předstihla počtem 20 000 kusů vyrobených kol průkopnický Premiér. V té době začali majitelé pošilhávat i po výrobě jízdních kol s pomocným motorem.

Jak vznikl název Eska?

Vyrobili jich ale málo, jejich čas měl teprve přijít. A nastala taky ta pravá chvíle vymyslet jiný název firmy. Z původního Elite vznikla ES-KA, fonetický přepis počátečních písmen jmen obou zakladatelů: ES – Swetlik, KA – Kastrup.

Na přelomu 20. a 30. let už firma Es-Ka vyráběla jízdní kola prakticky v celém sortimentu jako pánská, dámská, pro mládež, chlapecká i dívčí, krasojezdecká, dětská, dopravní dvoukolky, přívěsné vozíky ke kolům, zesílená pánská, sportovní kola s balonovými plášti, závodní na dráhu i silnici, ale taky v provedení roadster nebo s dvou- a třístupňovou převodovkou v náboji zadního kola.

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související