Eska: Chceš-li poznat makačku, kup si esku skládačku
Chebská firma trhala před první světovou válkou výrobní rekordy. Později vyráběla nejen kola jízdní, ale i motorová anebo ta nechvalně známá, která složíte do kufru. Jak si vedla ESKA během druhé světové války? Jaký byl její osud po roce 1948? Přežila značka rok 1989? Co všechno Eska vyráběla? Článek se vztahuje k datu premiéry dílu 15. 10. 2019.
„Chceš-li poznat makačku, kup si esku skládačku,“ říkalo se v letech minulých. Ke vzniku slavných kol, na kterých ale jezdit nebyl žádný med, vedla dlouhá cesta. Její počátek byste našli v poslední čtvrtině 19. století v Coventry ve střední Anglii.
Právě tam si totiž pánové Hilman, Herbert a Cooper založili továrnu na výrobu jízdních kol. Jedné z nejstarších výroben jízdních kol na světě dali název Premier Cycle Company. A protože se Premiéru dařilo, začali majitelé zakládat pobočky na kontinentě.
Největší v Československu
Jednu z nich i v Chebu. Jmenovala se Premier Works, respektive Premier Werke. Kola šla na dračku, poptávka převyšovala nabídku. A tak se dva tamní zaměstnanci Swětlik a Kastrup rozhodli osamostatnit. Svou továrnu pojmenovali Elite. Psal se rok 1911.
Podnik prosperoval a brzy se stal největší továrnou svého druhu v Československu. Swetlik s Kastrupem k sobě přetáhli i několik dalších zaměstnanců továrny Premier. O odborníky tak neměli nouzi.
Těsně před vypuknutím první světové války Elite předstihla počtem 20 000 kusů vyrobených kol průkopnický Premiér. V té době začali majitelé pošilhávat i po výrobě jízdních kol s pomocným motorem.
Jak vznikl název Eska?
Vyrobili jich ale málo, jejich čas měl teprve přijít. A nastala taky ta pravá chvíle vymyslet jiný název firmy. Z původního Elite vznikla ES-KA, fonetický přepis počátečních písmen jmen obou zakladatelů: ES – Swetlik, KA – Kastrup.
Na přelomu 20. a 30. let už firma Es-Ka vyráběla jízdní kola prakticky v celém sortimentu jako pánská, dámská, pro mládež, chlapecká i dívčí, krasojezdecká, dětská, dopravní dvoukolky, přívěsné vozíky ke kolům, zesílená pánská, sportovní kola s balonovými plášti, závodní na dráhu i silnici, ale taky v provedení roadster nebo s dvou- a třístupňovou převodovkou v náboji zadního kola.
Související
-
Jawa: Nejstarší fungující československá firma na výrobu motorek
František Janeček nebo Jára Cimrman? Šikovný vynálezce, který dřív než motorku zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, byl taky mistrem marketingu.
-
Fichtl a kozí dech. Retro legenda, která vychovala několik generací motoristů
První ujeté metry každého motoristy bývaly na Jawě 20, 21 nebo 23 Mustang. Sledujte cestu od pařezu k fichtlu. Proč se mu tak vlastně říká?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.