Dominik Duka: Neobstáli jsme tak, jako první republika

13. prosinec 2018
Kardinál Dominik Duka a Zita Senková

Povedly se letošní oslavy stoletého výročí založení Československa? A co ze zkušeností první republiky bychom si měli přenést do současnosti?

„Do osmičkového roku jsme nadějně vstoupili návratem ostatků kardinála Berana, muže, který se zapsal do dějin nejen české církve, ale i českého národa a jeho odporu proti oběma totalitám,“ připomíná kardinál Dominik Duka v úvodu rozhovoru se Zitou Senkovou. „Méně už se podařil konec oslav 100. výročí republiky,“ dodává s tím, že se nepodařilo dostát jeho přání po společenském příměří.

„Měli bychom respektovat událost, na kterou vzpomínáme, a ne ji naplňovat novým obsahem,“ vysvětluje kardinál Duka, proč bychom podle něj neměli zneužívat oslavy výročí republiky k zviditelnění současných sporů politických stran. Protestující by si podle něj měli k vyjádření své nespokojenosti najít vlastní datum i vlastní téma. „Jinak je to nedostatek slušnosti, po které všichni voláme,“ dodává.

Potřebujeme pokoru

Květiny od Andreje Babiše u památníku na Národní třídě skončily v koši

„První republika vznikala za velice těžkých okolností a dokázala vychovat generaci, která byla ochotná ji bránit a která v konfrontaci s hnědou či rudou totalitou věděla, co je pravda, co je ideál, co je láska k zemi, k demokracii, ke svobodě. A bojím se, že my jsme po třiceti letech od listopadu 1989 tak dobře neobstáli,“ myslí si Dominik Duka.

Demokracie je podle něj možná pouze tehdy, když si vážíme jeden druhého a nepovažujeme se za nadřazenou elitu, která vyžaduje i svá privilegia a určitou imunitu. „Potřebujeme pokoru – ne tu hrbatou, která se krčí, ale takovou, která si je vědoma své lidské hodnoty a je si také vědoma, kolik jí toho chybí, abychom se mohli považovat za osobnost,“ myslí si pražský arcibiskup.

Další témata rozhovoru: Bude existovat Česká republika i za sto let? Jak se proměňuje obsah pojmu vlastenectví? Proč Istanbulská úmluva podle Dominika Duky ohrožuje tradiční rodinu? Žijeme v postkřesťanské době? Mají být svátky dobou společenského příměří? A proč není předvánoční konzum nutně v rozporu s adventním poselstvím?

Spustit audio

Související