Denisa Hejlová: Prezidentská kampaň musí být agresivní. Špína a kostlivci ze skříní se začnou tahat po Vánocích.

25. listopad 2022

Pomalu se rozbíhají kampaně prezidentských kandidátů. Jaké kampaně vůbec zabírají? Umírněné, pozitivně laděné? Anebo naopak dravější, akčnější, agresivnější? Jaké jsou nejčastější taktiky, čím se vás snaží kandidáti ovlivnit? Specialistka marketingové komunikace se v audiozáznamu zamýšlí také nad národní debatou kandidátů, sledovaností zpravodajství a odtajňuje praktiky influencerů.

Podcast

Čekání na prezidenta

Losna, nebo Mažňák? Rozděluje přímá volba prezidenta společnost? Debatují filozofka Matějčková, ústavní právník Kysela a komentátor Nováček.

Tradiční sestava podcastu Čekání na prezidenta. Zleva Jan Kysela, Tereza Matějčková, Petr Nováček a Jan Pokorný
Přehrát

„V prezidentských kampaních jenom s nějakým hezkým a milým přístupem nevystačíte. Je to opravdu hodně drsný boj. A bude se stupňovat. Čím budou volby blíž, tím víc špíny se bude vytahovat,“ upozorňuje v pořadu Jak to vidí… expertka marketingové komunikace Denisa Hejlová.

„Ještě před tím, než kandidáti vůbec do volby jdou, si nechávají udělat tzv. screening, kdy se nezávislí analytici snaží vyšťourat skutečně všechny kostlivce ve skříních, kteří by tam mohli být. A těch je neuvěřitelně mnoho.“

Nákup uniklých dat

„Jak totiž postupuje digitální komunikace, vaše digitální stopa zaznamenává hodně z vašeho života, který chcete skrýt,“ popisuje Hejlová. „Například v USA si můžete koupit uniklá data z různých seznamek a sociálních médií, které vám odkryjí, co by na vás soupeř mohl vytáhnout.“

„U nás se teprve teď jednotliví kandidáti začínají profilovat. Každý se trošičku vyostřuje. Po Vánocích bude kampaň ostřejší,“ myslí si vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Jaké jsou nejčastější taktiky kandidátů v prezidentské volbě, kterými se snaží ovlivnit voliče? „Prezidentští kandidáti se obvykle snaží stylizovat do dvou typů rolí,“ odhaluje Hejlová moderátorce Zitě Senkové na Dvojce.

Lídr vs. člověk z lidu

„Jedna role je lídr: provedu vás těžkým obdobím, budu tady pro vás. Ta druhá je: jsem jeden z vás, rozumím, jak žijete, jsem stejný jako vy. Lidé musejí mít pocit, že kandidátovi věří, že dokážou odhadnout, jak se zachová. Obrovskou roli hrají také emoce, náklonnost, sympatie.“

Jak velkou roli hrají témata? „O tématech politické kampaně dneska ve velké míře rozhodují političtí poradci podle velmi podrobných výzkumů veřejného mínění. Polarizační témata pak mohou přesvědčit i skupinu nerozhodnutých voličů. Jak jsme viděli, volby můžou rozhodnout i třicetikorunové zdravotní poplatky.“

Nakoupit reklamu nestačí

A jakou roli hrají peníze vložené do kampaně? „Boj o voliče se dnes odehrává hodně a hojně na sociálních sítích, prostřednictvím tzv. sponzorovaných příspěvků neboli reklamy. A tam jasně vidíme, že vůbec neplatí úměra čím více peněz do kampaně, tím lepší výkon.“

„Někteří kandidáti platí skutečně řádově více než ostatní a příliš se to na výsledku neprojevuje.  V prezidentské kampani vám zkrátka nestačí jenom si nakoupit reklamu.“

Spustit audio

Související

Čekání na prezidenta

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?