Denisa Hejlová: Obraz prezidenta? Už ne diplomatické floskule, ale autenticita, upřímnost a bezprostřednost

6. březen 2023

Dozvuky vyostřené prezidentské kampaně utichly. Pozornost se nyní přesunula k předávání moci na Pražském hradě. Co všechno provází inauguraci nové hlavy státu? A co dosud naznačil styl komunikace Petra Pavla? Expertka na strategickou komunikaci v audiozáznamu ještě prozradí, co byl největší přešlap předvolební kampaně, a vysvětlí, jak moc změní svět umělá inteligence.

Prezidentská inaugurace je především důležitý rituál. Je určen politické i široké veřejnosti, aby zaznamenala, že do funkce vstupuje nový prezident. „Je to ale i důležitý ceremoniál, kde roli hrají drobnosti. Pokud vše proběhne tak, jak má, budeme mít pocit, že svět má nějaký řád,“ vysvětluje v pořadu Jak to vidí... expertka na strategickou komunikaci Denisa Hejlová.

Jaký styl prezidentství čekat od nové hlavy státu, lze do jisté míry odvozovat už nyní. „Komunikační styl Petra Pavla je výrazně jiný. Je mnohem uvolněnější a přirozenější. Nebojí se mluvit s lidmi, dlouho a do detailů. Rád odkládá sešněrovaný protokol a rád se baví, řekněme, lidově.“

Svetr v hlavní roli

Petr Pavel si je zkrátka vědom, že komunikační role bude výraznou součástí jeho práce. „Ví, že role prezidenta netkví v jeho pravomocích, ale především v symbolice, kterou může dávat najevo komunikací.“

Čtěte také

Důležité podle Hejlové proto je, aby nový prezident navázal kontakt s nejrůznějšími skupinami lidí, a to jak v České republice, tak v zahraničí. „Měl by mluvit jak s novináři, tak s obyčejnými lidmi, s mladšími, se staršími, na různých setkáních, jezdit za nimi nejenom osobně, ale vyjadřovat se třeba také na sociálních sítích.“

Autenticita, upřímnost a neformálnost, důraz na běžné okamžiky se totiž dnes cení. „Obecně se upouští od diplomatických floskulí. I politici v zahraničí se snaží hovořit co nejvíce bezprostředně. Je to dáno všudypřítomností médií, včetně těch sociálních. Vzpomeňme si, jaký ohlas vzbudilo gesto Petra Pavla, když bezprostředně ve svém volebním štábu zvedl ze země svetr. To byl jeden z nejdůležitějších vizuálních momentů, který spoluvytváří prezidentský obraz.“

Budování značky

K celkovému dojmu přispívá velkou měrou i nejbližší okolí prezidenta, jeho soukromý život, jeho rodina. „To, co má kdo na sobě, celková image je důležitá u všech politiků, u prezidentského páru ale obzvlášť. Oni reprezentují naši zemi. Proto se na inauguraci podílí celá řada českých značek. A byť se to zdá jako odlehčené téma, symbolika je veliká,“ upozorňuje Hejlová.

Vzhledem k mediální proměně se podle ní totiž výrazně mění i to, jak vnímáme stát, jeho hodnoty a jeho značku. „Co pro nás znamená být českými občany, co znamená, když se řekne Čech i z pohledu zvenčí, převrátila digitální komunikace naruby. Už nemůžeme budovat značku jenom prostřednictvím velkých kampaní, ale musíme dbát i na tyto detaily,“ uzavírá Denisa Hejlová.

Spustit audio

Související

Čekání na prezidenta

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka