David Mareček: Žák je tak dobrý, jak dobrý byl jeho učitel. O učitele bychom se měli starat
Jakou roli by měla mít v české společnosti kultura? Proč stále podceňujeme úlohu učitelů? A uspěl by politik, který by se pokusil stávající systém změnit?
Kultura má kultivovat – má schopnost budovat u dětí přirozeně vkus a určité hodnoty a to by mělo začínat už ve škole, je přesvědčený generální ředitel České filharmonie.
Cestu ke kultivované společnosti proto vidí v možnosti setkávat se s kvalitními kulturními díly, ať už hudebními, výtvarnými nebo třeba divadelními. Je to ta nejpřirozenější cesta, jak společnost formovat a udělat ji lepší, myslí si.
Jaký učitel, takový žák
V tom, aby si děti budovaly ke kultuře a světu kolem sebe pozitivní a aktivní vztah, hrají nezastupitelnou roli učitelé. „Asi každý z nás oblíbenost předmětu poměřoval oblíbeností učitele. A když si vzpomenete na to, co jste měl ve škole rád, vzpomenete si nejdřív na učitele a až potom na předmět,“ uvažuje v pořadu Jak to vidí David Mareček.
Dobrý učitel má možnost nastavit zájem a směřování dítěte, a tím zprostředkovaně i celé společnosti. „Každé povolání je nějak důležité, ale společným jmenovatelem pro všechny je ten, že člověk, který ho vykonává, je většinou tak dobrý, jak dobrý byl jeho učitel,“ konstatuje hudebník.
Investice, která se vyplatí
O pedagogy na všech úrovních školského systému bychom se proto měli podle něj dobře starat. „Mnoho let mluvíme o tom, jak bychom na učitelské povolání měli klást důraz, ale zatím se to děje pořád málo,“ myslí si David Mareček. Investice do kvalitních učitelů je dlouhodobou záležitostí a politici nemají k jejímu uskutečnění odvahu. Výsledky totiž přinese až v horizontu řady let.
„Ale pokud by se našel politik, který bude mít odvahu říct: Nic z toho nemám a ani vy výsledek neuvidíte, ale stojí to za to. Věřím tomu, že se najde dost lidí, kteří na to uslyší. Víme přece, že nežijeme od jednoho volebního období do druhého. A většina lidí má děti a myslí na to, jak se budou mít.“
Další témata rozhovoru: Jak souvisí kultura a diplomacie? Proč se dá říct, že Bohuslav Martinů byl Milošem Formanem české hudby? Kdy bude mít premiéru dokument o dirigentovi Jiřím Bělohlávkovi? Jak vstupuje Česká filharmonie do nové koncertní sezóny? Jaké zkušenosti má David Mareček s finskou hudbou?
Související
-
Jiří Hlaváč: Volno jako prevence vyhoření učitelů? Tak to v životě nefunguje
Poslanci STAN přišli s návrhem zavedení takzvaného sabatiklu, tedy roku studijního volna pro učitele. Jaký by měl smysl?
-
Proč ztratili učitelé prestiž? Už nejsme exkluzivním dodavatelem informací, říká pedagog roku
Učitelé dnes vlastně permanentně bojují s internetem. „Studenti už nepotřebují encyklopedické znalosti. Musíte je 45 minut bavit. Nesmí ztratit pozornost ani na chvíli.
-
Přepis: Jak to vidí David Mareček – 29. srpna 2019
Hostem byl ředitel České filharmonie David Mareček.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.