ČKD: Legendární dvojice Kolben a Daněk se nejspíš nikdy nepotkala

Spojovala je vynalézavost, podnikavý duch i obchodní talent. Vincenc Daněk a Emil Kolben dali jméno podniku, který táhl československý strojírenský průmysl řadu desetiletí.

Připravili: Jan Kovařík a Světlana Lavičková
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Tomáš Gsöllhofer
Zvukový design: Jiří Litoš
Režie: Jitka Škápíková
Premiéra: 7. 4. 2020

ČKD neboli Českomoravská-Kolben-Daněk byla za první republiky i v poválečném Československu jedním z našich největších strojírenských podniků. Její příběh ovšem začal už téměř o století dřív, když se do průmyslového srdce rakousko-uherské monarchie narodili dva neobyčejně technicky i podnikatelsky nadaní mužové.

Raketový vzestup sládkova syna

Začněme starším z obou pánů. Čeňkem, jinak též Vincencem Daňkem. Na svět přišel 5. dubna 1827. Narodil se do vlastenecké rodiny sládka Josefa Daňka v Cholticích na Pardubicku. Vystudoval pražskou a vídeňskou techniku.

Logo

Zprvu působil jako konstruktér u firmy Breitfeld & Evans. Po dvou letech z firmy odešel a společně se starostou Karlína Josefem Götzlem koupili malou karlínskou strojírnu firmy Meisner & Comp. V ní založili strojírenský podnik pod novým názvem Daněk & Co. Vsadili na strojní zařízení pro cukrovarnictví, které bylo tou dobou na vzestupu takřka raketovém.

Po čase spojil podnik se svým bývalým zaměstnavatelem, a tak vznikla Akciová společnost Breitfeld-Daněk. Do jejího výrobního programu patřilo hlavně vybavení dolů a potravinářského průmyslu. Byla to mimo jiné první firma u nás, která vyráběla výtahy, první z nich instalovala v litoměřickém pivovaru.

Ve stopách zakladatele

Inženýr Daněk nebyl jen úspěšným továrníkem, ale také vynálezcem a konstruktérem, autorem mnoha patentů. Zemřel 19. března roku 1893 v nedožitých šestašedesáti letech.

Po Daňkově smrti jeho firma žila dál vlastním životem. V roce 1897 byly přikoupeny salmovské železárny v Blansku, o dva roky později také továrna Bolzano-Tadesco ve Slaném.

Vznikl tak obří průmyslový podnik, který vyráběl parní i elektrické lokomotivy, parní turbíny, hydraulické stroje, cukrovarnická a mydlářská zařízení, parní kotle, motocykly, hydraulické nýtovací stroje, kovářské lisy, tlakové pumpy…

Logo ČKD na historické parní lokomotivě 433.001

Místo u Edisona

Druhý z dvojice, Emil Kolben, se narodil 1. listopadu 1862 ve Strančicích u Prahy. V té době už Daňkova firma šlapala celých osm let!

Vystudoval strojnictví a elektrotechniku na pražské technice. Po studiích cestoval po Evropě a nakonec odjel do USA, kde získal místo asistenta slavného vynálezce Thomase Edisona. Později se stal hlavním inženýrem ve firmě Edison Machine Works.

Otec první české lokomotivy

Příběh rodiny Kolbenů:Ing. Emil Kolben s dcerou Gertou a synem Hanušem, 1902

V roce 1896 se vrátil do Prahy a v „městysi Vysočanech“ na východ od Prahy založil firmu Kolben a spol. Továrna se specializovala na výrobu strojů a zařízení pro velké parní a vodní elektrárny. Kolben se na budování podniku aktivně podílel, navrhl stavební dispozice i konstrukci strojů.

Zakládal si na nejmodernějších výrobních trendech té doby. Během pár měsíců už vyráběl alternátory, motory nebo dynama. Brzy k podniku připojil slévárnu, elektrárnu, kovárnu, strojovnu a další projekty.

V roce 1900, kdy už továrna vyrobila tisíc alternátorů a parních strojů, zde sestrojili také první lokomotivu. Významnou zakázkou byla dodávka zařízení do holešovické elektrárny, na kterou navázaly desítky dalších pro elektrárny v zahraničí.

Kdy a jak došlo ke spojení „Kolbenky“ a „Daňkovky“ a vzniku ČKD? Jaký osud potkal jejího prvního ředitele Emila Kolbena? Co bylo s továrnou za druhé světové války a co za komunismu?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související