Aperol: Jak kořeněný aperitiv z dílny dvou italských bratrů okouzlil poválečný svět
Leckdo by se mohl domnívat, že letní nápoj sytě oranžové barvy Aperol Spritz je hitem posledních let, spojený s designem a módní vlnou nového milénia. O to víc překvapí, že Aperolu už je přes sto let. Jeho příběh se začal psát už v roce 1912.
Historie Aperolu by se dala vyprávět jako pohádka. Žili byli v Padově dva bratři. Jeden se jmenoval Silvio a druhý Luigi Barbierovi. Jednoho dne jim do klína spadlo dědictví po otci v podobě malé výrobny likérů, která fungovala od roku 1880. Jeden z jejich předků měl totiž recept na bylinný likér z dob napoleonských válek, který choval jako oko v hlavě.
Bratři se chvíli dohadovali, jak s dědictvím naložit. Nakonec se rozhodli pokračovat ve výrobě likérů. A tak v roce 1912 začali s výzkumem.
Proslavit Padovu
Nejprve to zkoušeli s likéry na bázi vaječného koňaku, které jsou v kraji kolem Padovy velmi oblíbené. A měli úspěch. Již 9. června 1915 si u padovské obchodní komory zaregistrovali firmu Fratelli Barbieri – Bratři Barbierové.
Každý z bratrů do společnosti vložil kapitál ve výši šesti tisíc lir a pokračovali v experimentech. Chtěli vytvořit nový lehký likér, jedinečné pití, které by proslavilo jejich milovanou Padovu po celé zemi. A to se jim podařilo.
Trhák veletrhu
O dva roky později si dali patentovat „Aperol Barbieri Aperitif special“. Kořeněný bitter s názvem Aperol představili roku 1919 na mezinárodním veletrhu v Padově. A nemohli si vybrat lépe. Padovský veletrh totiž znamenal významnou obchodní událost, jejíž součástí byla i výstava „Campionaria“, věnovaná jídlu, cestování a životnímu stylu.
Úspěch se dostavil měrou vrchovatou a Aperol se stal doslova hitem veletrhu. Bylo krátce po první světové válce, nastávala doba oživení hospodářství a také čas dopřát si dobré pití.
Můžou za to Francouzi
A jak bratři přišli na název Aperol? To není těžké uhodnout. Může za to Silvio, který předtím pobýval delší dobu v Paříži a kterému patrně v uších stále znělo slovíčko, které slýchal na Champs-Élysées. „Aperò“ totiž říkají Francouzi, chtějí-li říci „aperitiv“. A od aperitivu k Aperolu už je jen krůček.
Aperol se od všech ostatních aperitivů liší svou výraznou oranžovou barvou. Vyrábí se z citrusového oleje, směsi bylinek a koření. Původní receptura přetrvala více než století beze změn. Je totiž přísně tajná.
Kdy přišel letní hit Aperol Spritz? Jak se správně připravuje? Je Aperol skutečně dietní, jak hlásala dobová reklama?
Související
-
Guinness: Tmavé irské pivo, které se stalo národním symbolem
Tmavé pivo se ve své domovině stalo národním nápojem, ba dokonce národním symbolem. Kdo chce pít Guinness, však nemusí až do Irska. Vyrábí se totiž v 50 zemích světa.
-
Cinzano: Za úspěchem značky stál i mlsný jazyk savojského krále
Nápad přidat do vína alkoholový výluh z bylinek a koření je starý jako lidstvo samo. Originální receptura bratrů Cinzanových zachutnala milovníkům vermutu všude po světě.
-
Bohemia Sekt: Jak komunisti znárodnili nápoj šlechty
Nejoblíbenější české šumivé víno se vyrábí v bývalém pivovaru. Za rozvojem jeho výroby stálo znárodnění moravského sklípku jednoho francouzského rodáka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.