Analytik Šlerka: Férové volby? Je dobře, že vznikla skupina, která čistotu voleb pohlídá

16. září 2021

Vláda ustavila speciální skupinu, která bude dohlížet na posílení odolnosti a důvěryhodnosti blížících se voleb. Jejím úkolem bude zabránit možným pokusům o ovlivňování voleb i ze strany cizích států a případným hybridním a hackerským útokům na volební data. Jak velké je riziko?

To riziko má více úrovní. V České republice nemáme elektronické volby, tudíž základní nebezpečí přímého vpádu do voleb nehrozí, uklidňuje v pořadu Jak to vidí... analytik sociálních dat Josef Šlerka.

Součástí starosti státu, bez ohledu na to, kdo je zrovna u moci, je ale starat se o to, aby volby proběhly férově. Takže je dobře, že takováto skupina vznikla. I vzhledem k tomu, že žijeme v době, která umožňuje poměrně jednoduché vpády do regulérnosti voleb.

Nedůvěra k výsledkům

Často se mluví o dezinformačních kampaních. Podle Josefa Šlerky ale jde spíše o drobnosti, jako je například napadení datových přenosů nebo shození webových stránek statistického úřadu.

Všechno jsou to drobné kamínky, které vyvolávají nedůvěru k výsledkům voleb. Viděli jsme to nedávno ve Spojených státech, ale i jinde. Politici, pro které volby nedopadly dobře, se pak neváhají chytat jakýchkoli drobností, aby zpochybnili volby samé.

Josef Šlerka sice přitakává, že v České republice fungují tři bezpečnostní služby a národní kybernetický úřad, přesto je ale podle něj velmi dobře, že vznikl transdisciplinární tým, který se potenciální hrozbě bude věnovat.

Zapomínáme totiž, že zmíněné úřady jsou sice velmi profesionální, ale jsou to jen úředníci, kteří mohou pouze něco konstatovat. Pokud by ale chtěli vykonat nějakou akci, museli by dostat politický pokyn.

Tlak sociálních sítí

Už teď je jasné, že blížící se volby budou pod velkým tlakem sociálních sítí, které nabízejí prostor těm, kteří chtějí vstupovat do kampaní a ovlivňovat debatu. Jak složité vůbec je založit si falešný účet na sociální síti?

Trend zakládání falešných účtů roste. Oproti minulému roku jich bylo například na facebooku dvakrát tolik. Číslo se pohybovalo kolem miliardy. V minulosti v České republice dokonce existovaly PR agentury, které používaly falešné účty k ovlivnění debat. Do jaké míry se ale tato strategie používá nyní, nevíme, uzavírá Josef Šlerka.

Další témata rozhovoru: volební strategie jednotlivých politických subjektů; kampaň politických stran v on-line prostoru; boj o post kancléře v Německu.

Spustit audio

Související