Lidé kandidátky příliš nečtou. Rozhodují sympatie a šeptanda, všímá si expertka na politický marketing Hejlová

8. září 2021

Předvolební klání politických subjektů je v plném proudu. Do parlametních voleb zbývá posledních pár týdnů. Jakým stylem, jakými prostředky a tématy bojují strany a hnutí o přízeň voličů? A je něco typického pro tuzemské volby a českého voliče?

To, co vidíme, je klasická předvolební kampaň, hodnotí v pořadu Jak to vidí... expertka na politický marketing Denisa Hejlová.

Čtěte také

Když to srovnáme v čase, vidíme dnes mnohem více politického marketingu a více politické reklamy, než tomu bylo dříve. Je vidět, že se česká politika v tomto ohledu zprofesionalizovala. A i když se pořád politici mají co učit, je to obrovský pokrok oproti tomu, co bylo před patnácti lety.

Politici se zejména naučili pracovat s různými komunikačními kanály a s digitálním světem obecně. „Řada politických subjektů velmi dobře využívá vlastní média, vlastní sociální sítě a tvoří vlastní mediální obsah. Dost často je ale jejich komunikace jednostranná. Chybí zpětná vazba od občanů.

Kvalitní politik je základ

V souvislosti s tím by mohla platit přímá úměra, že čím více finančních prostředků je do kampaně vloženo, tím je kampaň lepší a nápaditější. Ale je tomu skutečně tak?

Samozřejmě platí, že když máte peníze, můžete si zaplatit lepší servis. K úspěchu to ale nestačí. Důležitý je zejména kvalitní politik. Politik sám o sobě musí být pro lidi důvěryhodný a musí jim nabízet témata, která je zajímají. Bez toho žádná reklama neobstojí.

Potvrzuje se tím i současný trend, že se politika čím dál víc emocionalizuje. Voliči stále méně čtou volební kandidátky a stále méně se rozhodují na základě programu. Větší roli hrají jejich pocity a nálady a také sympatie k jednotlivým politikům.

Specifika české předvolební kampaně

Dalo by se říct, co je typické pro české volby a českého voliče? U nás je například velmi silný protestní marketing. Je na něm založena celá řada politických kampaní. Osobně mi tam ale chybí pozitivní složka programu.

Negativní kampaň je běžná součást jakéhokoli předvolebního klání. Politici na sebe vždycky vytahují to nejhorší. Je potřeba k tomu ale dodat nějaký pozitivní program do budoucna.

Čtěte také

Český volič také velmi dá na své okolí a na doporučení svých přátel. Šeptanda fungovala vždycky a bude fungovat i nyní.“ Co naopak v tuzemsku například v porovnání s USA nevadí, jsou různé události soukromého života politiků. Češi soukromé přešlapy politiků vnímají velmi tolerantně. Naopak v Americe voliči odpouštějí hůře.

V Evropě a zejména u nás v České republice je také mnohem méně vidět klasická kontaktní kampaň, kdy politici obcházejí dům od domu, což je v Americe běžné. U nás je politik vidět na náměstí. Často ještě někde na pódiu. A to je velmi distanční. Pokud ale politici chtějí mít úspěšnou kampaň, musejí se s lidmi potkávat na stejné rovině, uzavírá Denisa Hejlová.

Další témata rozhovoru: komunikace politiků s občany nejenom před volbami; témata letošních voleb; bezpečnostní hrozby a dezinformace v období voleb; očkovací kampaň ministerstva zdravotnictví.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.