Lidé kandidátky příliš nečtou. Rozhodují sympatie a šeptanda, všímá si expertka na politický marketing Hejlová
Předvolební klání politických subjektů je v plném proudu. Do parlametních voleb zbývá posledních pár týdnů. Jakým stylem, jakými prostředky a tématy bojují strany a hnutí o přízeň voličů? A je něco typického pro tuzemské volby a českého voliče?
„To, co vidíme, je klasická předvolební kampaň,“ hodnotí v pořadu Jak to vidí... expertka na politický marketing Denisa Hejlová.
Čtěte také
„Když to srovnáme v čase, vidíme dnes mnohem více politického marketingu a více politické reklamy, než tomu bylo dříve. Je vidět, že se česká politika v tomto ohledu zprofesionalizovala. A i když se pořád politici mají co učit, je to obrovský pokrok oproti tomu, co bylo před patnácti lety.“
Politici se zejména naučili pracovat s různými komunikačními kanály a s digitálním světem obecně. „Řada politických subjektů velmi dobře využívá vlastní média, vlastní sociální sítě a tvoří vlastní mediální obsah. Dost často je ale jejich komunikace jednostranná. Chybí zpětná vazba od občanů.“
Kvalitní politik je základ
V souvislosti s tím by mohla platit přímá úměra, že čím více finančních prostředků je do kampaně vloženo, tím je kampaň lepší a nápaditější. Ale je tomu skutečně tak?
„Samozřejmě platí, že když máte peníze, můžete si zaplatit lepší servis. K úspěchu to ale nestačí. Důležitý je zejména kvalitní politik. Politik sám o sobě musí být pro lidi důvěryhodný a musí jim nabízet témata, která je zajímají. Bez toho žádná reklama neobstojí.“
Potvrzuje se tím i současný trend, že se politika čím dál víc emocionalizuje. „Voliči stále méně čtou volební kandidátky a stále méně se rozhodují na základě programu. Větší roli hrají jejich pocity a nálady a také sympatie k jednotlivým politikům.“
Specifika české předvolební kampaně
Dalo by se říct, co je typické pro české volby a českého voliče? „U nás je například velmi silný protestní marketing. Je na něm založena celá řada politických kampaní. Osobně mi tam ale chybí pozitivní složka programu.“
„Negativní kampaň je běžná součást jakéhokoli předvolebního klání. Politici na sebe vždycky vytahují to nejhorší. Je potřeba k tomu ale dodat nějaký pozitivní program do budoucna.“
Čtěte také
Český volič také velmi dá na své okolí a na doporučení svých přátel. „Šeptanda fungovala vždycky a bude fungovat i nyní.“ Co naopak v tuzemsku například v porovnání s USA nevadí, jsou různé události soukromého života politiků. „Češi soukromé přešlapy politiků vnímají velmi tolerantně. Naopak v Americe voliči odpouštějí hůře.“
V Evropě a zejména u nás v České republice je také mnohem méně vidět klasická kontaktní kampaň, kdy politici obcházejí dům od domu, což je v Americe běžné. „U nás je politik vidět na náměstí. Často ještě někde na pódiu. A to je velmi distanční. Pokud ale politici chtějí mít úspěšnou kampaň, musejí se s lidmi potkávat na stejné rovině,“ uzavírá Denisa Hejlová.
Další témata rozhovoru: komunikace politiků s občany nejenom před volbami; témata letošních voleb; bezpečnostní hrozby a dezinformace v období voleb; očkovací kampaň ministerstva zdravotnictví.
Související
-
Přepis: Jak to vidí Denisa Hejlová – 8. září 2021
Hostem byla vedoucí katedry Marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová.
-
Petr Just: Pivo jako národní mok v ohrožení? Jaké téma rozhodne volby
Blíží se parlamentní volby. Předvolební kampaň odstartovala. Které téma podle politologa letos rozhodne? Nebo která témata už v minulosti pomohla rozhodnout volby?
-
Politolog Petr Just: Každé volby jsou referendem o vládě. Zodpovídat se ale bude i opozice
Prezident Zeman vyhlásil datum říjnových voleb ještě před koncem minulého roku. Strany a hnutí tak čeká nejdelší předvolební kampaň. Jak ji ovlivní pandemie koronaviru?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka