Vladimíra Dvořáková: Politické strany prodávají voličům problémy, jako obchodníci prodávají jogurty

11. srpen 2018

Politická scéna zhrubla. A najednou se odpouští mnoho více věcí. A strany svou komunikaci cílí přímo na voliče podle zájmů. Jak se proměnil způsob komunikace politiků s občany?

„Když budu hovořit o zhrubnutí politické scény, mám pocit, že jsem o tom hovořila už před deseti lety. Jde to ale stále dál a dál. A to i všude ve světě. I díky novým technologiím se rozšiřují dezinformace. A především se ukazuje hodnota, že lhát je normální,“ říká vysokoškolská profesorka Vladimíra Dvořáková.

Vladimíra Dvořáková: Pro mě není problém, že politik nemá vysokou školu, ale že podvádí

Vladimíra Dvořáková

V současné vládě jsme mohli sledovat hned tři případy plagiátorství. „Ta představa, že musím mít titul za každou cenu, i za cenu toho, že podvádím, vypovídá hodně o této společnosti,“ říká politoložka ke kauze, která už dva ministry stála křeslo.

Ještě třeba před dvaceti třiceti lety by podle ní na Západě politik, když byl přistižen při lži, musel ukončit svou politickou kariéru a měl by opravdu velký problém. „Teď to vypadá, že ať si říká, kdo chce, co chce, tak je to v pořádku.“

Důvodem je orientace stran čistě na marketing. „To znamená, že si strana říká: Aha, tady je místo na trhu, tady lidé teď chtějí třeba ty důchody nebo minimální mzdy nebo snížení daní. Nevytváří ale tu koncepci. Proto i ve vládě nejsou politici ale ‚odborníci‘.“

„Snaží se jenom pořád udržet podporu obyvatelstva tím, že vybírají jednotlivé aspekty vládnutí a dohromady to je jako s pejskem a kočičkou, když pekli dort. To poškozuje politiku jako takovou, ale je to čistě marketingová orientace s novými technologiemi, které dokáží jednotlivé uživatele na internetu oslovovat jen jistými názory a postoji. A tak, aniž by si to lidé uvědomovali, ovlivňovat jejich vidění,“ dodává.

Kvalita není důležitá

Takzvané marketingové strany Dvořáková přirovnává k prodejcům jogurt. Akorát místo něj prodávají politický problém. „Dohromady ale není podstatné, jaká je kvalita. Pro občany se kvalita nezdůrazňuje. Zdůrazňuje se jen momentální prvek, který se dá ovlivnit veřejné mínění.“

A chce to občan? „Když volič někde pořád vidí nějaký jogurt, tak si myslí, že jogurt je přesně to, co si musí koupit.  Marketingově orientované strany ale nemusí mít dlouhou životnost, protože v jeden moment přijde nová strana. I proto se hledají nová řešení, zda tento jogurt nebude lepší než ten minulý.“

O letních prázninách vám kromě běžného vysílání průběžně přinášíme speciální editorský výběr témat z pořadu Jak to vidí za poslední rok.

autoři: Zita Senková , jra
Spustit audio