Úžasné životy: Petr Hapka podle Báry Štěpánové

20. únor 2022

Je podepsán pod nespočtem filmových soundtracků i milovanými písněmi Hany Hegerové. Herečka a zpěvačka Bára Štěpánová se s ním potkávala nejen na akcích pro motorkáře, které k jeho životnímu stylu patřily stejně nerozlučitelně jako klavír. „S Petrem Hapkou jsme se s mým mužem začali potkávat poté, co jsme se přestěhovali do vesnice Zákolany. A na Okoř, kde Petr dlouhá léta žil, je to přes pole jen pár set metrů,“ vzpomíná herečka a zpěvačka v dokumentu.

Dramaturgie: Daniel Kupšovský
Zvukový mistr: Ladislav Čurda
Premiéra: 20. 2. 2022
Produkce: Klára Illiašová

„Nebyl to člověk, který se hned každému otevřel. Proto jsme byli nadšení, když nás tuším po dvou letech k pozval k sobě domů. A protože měl trochu posunutý životní rytmus, k pozvání došlo okolo druhé hodiny ranní.“ Tak začíná své vyprávění herečka a zpěvačka Bára Štěpánová.

Nic mi nenapsal 

„Bydlel v nádherném stavení. Bylo přeplněno starožitnostmi a veteší, kterou Petr naprosto miloval. Měl obrazy dokonce i za odpadkovým košem. Jinde prostě už nebylo místo. A já si usmyslela, že sednu za piano a zazpívám jednu z jeho písní, okouzlím ho svým hlasem a on pro mě bude psát.“

„Nabídl se, že mě doprovodí, ale mě se v tu chvíli vůbec nelíbilo, jak hraje, tak jsem ho drze od kláves zase vyhodila. A on jen řekl: Ale já tu píseň napsal!“ směje se Štěpánová. „A žádnou píseň pro mě nenapsal. Přesto jich mám pár v repertoáru a zpívám je strašně ráda.“

Hudba pro něj byla nesmírně důležitá

Hapka napsal za svůj život spoustu filmové hudby a nespočet písní. Proslavila ho však především spolupráce s Hanou Hegerovou. Jeho textařskými partnery byli Pavel Vrba, později Zdeněk Rytíř. Ale zcela zásadní je jeho spolupráce s Michalem Horáčkem.

Čtěte také

„Byli naprosto rozdílní – Petr byl bohém a pracoval jen, když ho políbila múza. Michal naopak bohém není ani omylem. Je naopak nesmírně pečlivý, pracovitý, vzdělaný a všechna další možná adjektiva, která najdete. Ale nějakým způsobem jim to prostě skvěle fungovalo,“ popisuje Bára Štěpánová.

„Hudba pro něj byla skutečně důležitá. Ať už jako prostředek uměleckého vyjádření, tak i jako způsob, jak sobě, svým dětem a ženám dopřát život podle jeho představ. Byl dobrý a věděl to o sobě. Rozhodně netrpěl falešnou skromností. Na druhou stranu si vůbec nepotrpěl na obdivné tirády.“

Pán z Okoře

„Petr byl skutečně Pán z Okoře a já po jeho odchodu velmi silně cítím, že ta obec o něco zásadního přišla. Skutečně jí dával specifickou atmosféru. Vůbec mi hodně chybí. Dokonce jsem z telefonu nesmazala jeho číslo, je to taková jiskřička naděje, že se třeba ještě objeví. Já vím, že je to nesmysl, ale…“ uzavírá vyprávění Bára Štěpánová.

„Jsem nesmírně vděčná, že jsem se s ním mohla potkávat. A přestože poslední část jeho života byla následkem nemoci hodně smutná, navštěvovala jsem ho alespoň jednou dvakrát do týdne. Mistře, byl jste fakt dobrej.“

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová