Stavíte garáž? Myslete na to, jak do ní budete najíždět!

30. květen 2014

Postavit vyhovující garáž není legrace. Problém může být i s výběrem těch správných garážových vrat. Jak na to?

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Dvojce právě začíná Kutilská poradna. Mým hostem je Jan Mališ ze společnosti LOMAX, přeji dobrý den.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Dobrý den všem posluchačům i vám.

Čtěte také

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A budeme stavět garáž a také vybírat garážová vrata. Tak, co bychom si úplně na tom samém počátku měli ujasnit, když se rozhodneme pro stavbu garáže?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Tak, v minulosti zákazník často měl možnost domu, kdy ty garážová vrata byly v suterénu, což dneska už se nejeví jako úplně praktické, protože tam zatýká voda, taky je potřeba velmi dobře udělat vytápění, zaizolovat strop a podobně, takže v dnešní době zákazník spíš přemýšlí, jestli mít samostatnou garáž třeba někde vedle toho rodinného domu, anebo garáž, která je potom součástí toho rodinného domu, což pokládáme za velmi praktickou součást celého života, protože ten zákazník, když přijede unavený ze zaměstnání, tak může tím vozem vjet do garáže, tam vystoupit a jít přímo do toho domu, že tam má vstupní dveře přímo do domu.

Čtěte také

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Samozřejmě, že velmi důležitá je i ta plocha té garáže, to znamená, ty metry čtvereční my musíme velice dobře zvážit jaký prostor budeme potřebovat. My máme třeba teď momentálně menší auto, ale všechno se může do budoucna třeba změnit, navíc můžeme tu garáž i používat třeba z jiných důvodů, nebo pro úschovu nějakých jiných věcí, tak to všechno, čili musíme i tyto okolnosti brát v úvahu.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ano, určitě je dobré, aby zákazník přemýšlel nad tím, jak vlastně tu celou garáž bude chtít využít, protože v dnešní době často je tam nějaká dílna, možná sklad na hračky, na kola, na lyže a podobně a jak říkáte, často zákazník si koupí třeba větší auto a pak často bývá komplikace už jenom se samotným vjezdem do té garáže, že třeba na výšku ten vůz se tam nevejde. Takže je dobré toto promyslet a hlavně se poradit s odborníky. Řekl bych v této fázi, kdy promýšlím stavbu domu nebo samotné té garáže, tak komunikovat dobře s tím architektem a říci mu kolik máme vozů v rodině, jak jsou staré třeba i děti, jestli ony potom nebudou mít motorku či taky svůj vůz, aby pak zákazník po čase nemusel řešit nějakou jinou přístavbu.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže v počátcích je asi lepší opravdu to zkonzultovat s odborníkem, protože třeba bereme v úvahu i to, jak budeme do té garáže vjíždět a najíždět, protože ženy mají trošku problém někdy s tím nacouváním a podobně, a když máme malý prostor, tak jak se tma dostat. To všechno je důležité. Samozřejmě i materiál stavební. To je další věc, kterou budeme zvažovat. Z čeho nejlépe postavit garáž?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Určitě nejlepší je, aby ten zákazník použil cihly nebo něco tomu podobné, dneska je spousta možností v těch, ať už klasickejch cihlách nebo takových těch pórobetonových. Často se používá také garáž třeba, která se udělá z nějakých prefabrikátů nebo litá garáž, nebo na trhu existují firmy, které nabízejí přímo prefabrikované garáže, které přijedou nainstalovat, z kamionu jednoduše složí celou garáž tomu zákazníkovi. Mají nějaké typy a toto jakoby je snadné, jenom tam není nějaká variabilita, jako když ten zákazník nechá přistavit přímo k tomu domu nebo součástí domu má tu garáž.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili to je takový už skelet, který je vlastně hotový a jenom se vlastně přistaví k té nemovitosti která tam už stojí. Jaká podlaha by byla nejideálnější podle vás pro garáž?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ono to v podstatě definuje i norma, protože tam musí být nějaké, nějaký spád, stejně tak musí být v celé garáži odvětrání. Určitě nejlepší je, aby ta podlaha nebyla z kachlíček nebo z něčeho nebo ze zámkové dlažby dokonce, to není praktické.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A z jakého důvodu, ta zámková dlažba by třeba vadila?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Když tam vjedu hlavně v zimě s vozem, který je od soli, je od sněhu a tam potom v té garáži ať už částečně vytápěné, nevytápěné nebo přímo vytápěné začne ten vůz osychat nebo prostě začne kapat z toho rozmrzat ten led a ten sníh, tak se to dostává mezi tu zámkovou dlažbu a potom se tam vytváří póry a zákazník potom to musí různě přetírat, je to jakoby pro něj potom nešťastné. Stejně ak je dobré, aby ta podlaha v té garáži měla spád směrem ven tak, aby právě pokud něco z toho vozu bude stýkat, tak aby to vytékalo směrem ven a ne dovnitř do té garáže, stejně ak je dobré, když tam je nějaká odpadová uprostřed, nějaké odpadové místo, kam všechno může stékat.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili betonová stěrka je nějaká ideální.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ano, toto je ideální.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Důležitá jsou samozřejmě i vrata a tady máme mnoho možností.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ano, těch garážových vrat na trhu se pohybuje spousta. My jako výrobce máme dvacetiletou zkušenost s výrobou sekčních garážových vrat, která v tuto dobu jsou určitě nejpraktičtějším výrobkem pro ať už samostatně stojící garáž, hromadné garáže nebo pro rodinné domy. V těch základních typech bych mohl zmínit sekční garážová vrata, která zajíždějí pod strop, to je nejčastější.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jim říkáte sekční, to je nějaký speciální termín právě pro tento typ garážových vrat?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ano, to rád upřesním, vidíte, to je dobré abych řekl, co to znamená. To sekční vychází ze slova sekce a tou sekcí myslíme jednotlivý ten vratový panel, tu část, která potom jako to jednolité vratové křídlo vyjíždí nahoru pod strop. Je to nějaký ocelový plech, vevnitř je polyuretanová pěna a vesměs, když se podíváme jakoby na zlaté garáže, tak se to skládá ze čtyř nebo z více částí, podle výšky toho otvoru.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili teď ta vrata mohou vyjíždět buď směrem nahoru a nebo směrem do stran, tak můžeme si říci, i co je výhodnější nebo co má své přednosti, případně zápory? Pro jaké typy garáží se to hodí?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Takže ty sekční vyjíždějící pod strop jsou nejčastější, potom jsou ty zajíždějící do boku, sekční posuvná vrata. Potom jsou ještě rolovací vrata, výhoda těch zajíždějících pod strop je ta, že je to praktické z důvodu toho ovládání a toho, že ten systém je takový jakoby kompaktní nejpoužívanější na trhu, je s ním nejvíc zkušeností i v rámci těch výrobců. Dá se velmi snadno ovládat jak ručně, tak elektrickým pohonem. Ale co bych rád vyzdvihl, tak jsou ty posuvná vrata do boku, to jsou vrata, která jsou velmi praktická z toho důvodu, že jsou ještě snáz ovládat ručně, je tam daleko méně komponentů, takže vypadají i čistěji zevnitř bych řekl a jsou praktické z toho důvodu, že ten dálkový ovladač má jakoby dva vysílače, jedním otevřu ty vrata tak, když chci přijet vozem do garáže nebo vyjet a druhým tím ovladačem otevřu na takzvaný personální vstup tak, aby prošla pouze osoba nebo někdo s kolem, se sekačkou a potom zase ty vrata zavřu.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili jenom kousek se nám otevřou.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Přesně tak, přesně tak.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Jenom vlastně, jenom krátký otvor. Dálkové ovládání, je to samozřejmě velká výhoda, protože nemusíme vystupovat z auta svým způsobem, stačí tedy jenom zmáčknout ovladač a vrata se otevřou. Ale jak je to teď jištěné samozřejmě, aby se vrata za námi nezavřela, aby se nezablokovala, jak je to s výpadkem proudu, když v tom okamžiku třeba dojde k nějaké takové události i v souvislosti s nějakým zkratem, třeba s bouřkou, to všichni známe, že může právě nastat i taková okolnost. Tak pokud máme dveře v té garáži, které vedou do domu, tak je to v pořádku.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ano, určitě v tom úvodu, kdy přemýšlím nad garáží nebo nad stavbou domu, tak je dobré si říct, jestli chci tam mít ten přívod elektřiny a nebo ne. Ten přívod elektřiny je důležitý minimálně ze dvou důvodů. Jednak z toho, abych mohl mít motor u těch garážových vrat a potom využít toho komfortu a druhak třeba na osvětlení nebo vytápění té garáže. Ale bavme se o tom, že tam ten proud mám, protože je to nejčastější a určitě nejvíc komfortní, to posluchačům doporučuji, pokud zvažují možnost garáže, aby tam určitě elektrický přívod měli na těch 230 volt. Co se týče toho zajištění, dneska zcela běžně se používá taková automatika, že vy, když ráno sednete třeba do vozu, jedete do práce, nastartujete, zmáčknete dálkový ovladač, vrata vyjedou a vy protnete jakousi infrazávoru, prostě zabezpečovací prvek, tak ty vrata se potom samy zavřou po třeba 5 vteřinách jak se to nastaví. Takže ve zpětném zrcátku si to rovnou odkontrolujete a máte jistotu, že se vrata zavřela. A součástí už stejně každého toho motoru, který se u těch sekčních garážových vrat používá, ať už těch pod strop nebo do boku zajíždějících, tak je nouzové odblokování tak, aby když vypadne proud, aby zákazník zcela jednoduše za něco zatáhl, mechanicky ty vrata odblokuje, vyjede ven a potom je zase zablokuje a dokud nejde proud, tak to takto jde využít.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A teď se zeptám hodně hloupě, když není možné tam přivést elektřinu z nějakého důvodu, tak nelze využívat vlastně to dálkové ovládání? Teď teda jsem se zeptala asi hodně hloupě.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ne, nezeptala jste se hloupě, byl to vhodný dotaz a nahrála jste mi s tím dotazem nejen z toho důvodu, že existují možnosti, ale rád bych to popsal. Jednak teda může zákazník v rámci i třeba finančních úspor vrata ovládat ručně, to je úplně jasné, ale existuje spousta možností jak to vyřešit, ať už třeba solárním panelem, který se dá přikoupit k našemu pohonu sekčních garážových vrat, který dobíjí potom nějaký akumulátor, který tam je, a potom na úplně běžné otevření třeba 2, 3 cyklů denně ta garážová vrata takto může využít i přesto, že tam nemá ten proud, anebo opravdu můžou být nějaké dobíjecí baterie. Takže i v případě, že tam nemá zákazník přivedený proud a bylo by to příliš nákladné, dá se to využít nějakým přídavným adaptérem nebo solárním panelem k motoru.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě jaké jsou možnosti velikosti těch vrat, tedy jde o šířku především. Samozřejmě to, že mohou mít lidé tak různé atypické rozměry velikosti, že by třeba i chtěli vědět tedy, jaké možnosti jsou v tomto směru?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Nejlepší je, aby zákazník, pokud uvažuje nad stavbou garáže a odkonzultuje si s architektem a s rodinou jaký typ garáže by chtěl mít, tak aby kontaktoval i přímo nějakého výrobce garážových vrat, aby už se domluvili na tom nejen, jakej bude rozměr, ale třeba i na typu té barvy, typu ovládání a ostatních věcech, které mohou ovlivňovat nejen cenu, ale i to jak potom umístí okna, jak umístí vchodové dveře. Velmi často používají třeba stejný vzhled garážových vrat a těch vchodových dveří. A co se týče toho samotného rozměru, je dobré vybrat takového výrobce, který vyrábí přímo na míru. Na tom českém trhu se pohybují zhruba dvě takové, dva směry firem. Jeden směr firem je ten, který vyrábí přímo na míru, takže v podstatě je jedno jaký rozměr garáže ten zákazník má, nemusí se nijak přizpůsobovat, což je velmi praktické na finance i na vzhled té garáže. A potom druhý směr, který není tak zajímavý pro zákazníka, ale ten, že jsou nějaké rozměry nebo mezi rozměry, kde ten zákazník se musí přizpůsobit tím stavebním otvorem buď v tom projektu, anebo když už je hotovo, tak tím, že dá větší zateplení nebo vrata víc přečuhují vevnitř v garáži, to potom není tak hezké.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste říkal, že ta vrata jsou kovová, jsem nějakým způsobem ještě opatřena třeba barvou nebo je možné třeba vybírat z různých možností, i ta estetická záležitost tady hraje roli, aby se to hodilo i k tomu domu případně?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ano, ty vrata jsou vysloveně technicky exteriérovo-interiérovo výrobek, takže nemůžeme úplně mluvit o tom, že by to byl nějaký designový prvek do interiéru, ale i přesto, že ten panel, jak jste správně řekla, je ocelový a vevnitř je polyuretanová pěna kvůli zateplení, bezpečnosti a celkovému chodu toho výrobku bezproblémovému, tak velmi dnes je praktické řešit s tím konkrétním výrobcem garážových vrat ten samotný vzhled, protože těch, tam se nekladou meze jakékoliv fantazii, protože ten vzhled může být opravdu jakýkoliv, existuje možnost i vlastního návrhu toho zákazníka, že zákazník má třeba nějaký sportovní vůz, tak se na ten, na ty garážová vrata aplikuje nerezová aplikace, která velmi zajímavě doladí ten vzhled celého domu, protože garážová vrata jsou dominantou celého domu většinou.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Jsou vidět, jsou velká ta vrata, mnohem větší než vchodové dveře.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ano.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem dnešní Poradny je Jan Mališ ze společnosti LOMAX, a vy můžete samozřejmě také vstoupit do našeho vysílání prostřednictvím telefonní linky 221552525, no, a pokud to stihnete do půl 11, tak můžete poslat otázku také na adresu jejakaje@rozhlas.Cz.

/ Písnička /

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Jan Mališ ze společnosti LOMAX dnes pomáhá vybírat garážová vrata, také radí jak na stavbu garáže a přichází k nám první dotaz do vysílání. Takže vás prosíme, dobrý den, už jste u nás a můžete položit otázku. Jste to vy.

osoba
--------------------
Dobrý den, Götzová, jsem to já že jo, takže já mám, já jsem projektant a mám jenom jeden, jednu jedinou malinkou připomínku, já jsem přišla později, třeba jste to říkali, pokud se dělá garáž jako přístupná z domu, je potřeba počítat s tím, že ta garáž je samostatnej požární úsek a že tam je přísnej předpis na garážový vrata s požární odolností. A ono se to už pak projeví i v tom interiéru, takže je potřeba s tím počítat.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Děkujeme vám velice, ano, to je dobré, aby ten zákazník řešil už s tím architektem, oni většinou jsou informovaní. Ale děkujeme, ano, to je potřeba děkujeme.

osoba
--------------------
Jo, že by mohli, já nevím, jestli každej projektant je zodpovědnej a řekne to, že jo, měl by to vědět.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ta garáž potom musí zase podléhat kolaudaci, takže pravděpodobně i to je potřeba zvažovat.

osoba
--------------------
No, jo, to už je ale pozdě při kolaudaci.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Je pozdě, je mi to jasné, a děkujeme, že tvoříte naše vysílání, že také jste vstoupila do naší situace teď momentálně, pokud jde o garážová vrata a pokud jde o garáž. Takže kdo je další, dobrý den.

osoba
--------------------
Procházka, Kostelec nad Černými lesy, dobrý den. Promiňte, já bych na toho vašeho hosta tam měl dotaz, mám rodinný domek, garáž pod domem a mám tam, barák jsem stavěl v roce 75, jsou tam garážový vrata výklopný, bejvaly na závaží nebo taky na péro, asi ví.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ano, správně, ano, ano.

osoba
--------------------
No, nějak mi moc nevyhovujou a chtěl bych je vyměnit za nějaký tedy lepší, ale má to jeden problém, že já mám poměrně tu garáž nízkou, asi 2 metry 10 jenom stropy, jestli by tam nějaký ty vrata, který by se, tyhle se taky vyklápějí pod strop vlastně, jo, jestli by tam šlo něco modernějšího, novějšího nainstalovat?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Určitě, ty dnešní technologie právě jsou přizpůsobeny na to, že hlavně na tom československém trhu jsou ty suterénní garáže, právě ta výklopná vrata s těmi závažími, takže tady úplně nejsnazší by bylo, kdybyste se obrátil na odborníky, třeba na naši firmu, prosím?

osoba
--------------------
Malek?

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
LOMAX. LOMAX.

osoba
--------------------
Promiňte, já blbě slyším.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
No, my už nemůžeme to tolikrát říkat v tom vysílání, ale kolegyně vám v režii potom řekne název firmy, abychom dodrželi tady určitá pravidla.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
A já dopovím to technické, ty technické možnosti. Demontují se tyto staré vrata a dá se tam buď upravit ten stavební otvor a nebo nainstalovat takový hliníkový rám, aby vám potom ty nová sekční garážová vrata, která budou vyjíždět pod strop a nebo do boku, vůbec nezastínily ten otvor. Takže i kdybyste třeba teď tam vyjel vozem, který bude mít nějakou zahrádku a máte to natěsno, tak i s těmi novými vraty i přesto, že tam bude motor a bude to úplně jiný systém ovládání, půjde tam bez jakýchkoliv komplikací vjet.

osoba
--------------------
Tak se obrátím na tu vaší firmu, jestli mi někdo dá kontakt?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Budeme se těšit.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, tady v režii určitě, mějte se moc hezky, na slyšenou.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Na slyšenou.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, další otázka, dobrý den. Haló, haló, ano, jste u nás a můžete už položit otázku.

osoba
--------------------
Ano, dobrý den. Já nemám otázku, já mám připomínku, neboť jsem projektant a tak mě některý věci rozčilujou, co se tam povídaj. Především garáž nesmí být vyspádovaná ven, to je jedna zásada, protože nesmí být ten, kdyby vyteklo nebo odkapává z motoru a tak dále, provozní hmoty nebo pohonný hmoty, nesmí to vytéct, nesmí se to dostat do venkovního prostoru, naopak má být podlaha udělaná tak, vyspádovaná nejlépe do prostředka, aby mohla pojmout, kdyby náhodou třeba praskla, nedejbože, nádrž.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Ano, to máte pravdu.

osoba
--------------------
A musí to pojmout ten obsah tý nádrže, obsah veškerejch provozních kapalin, který v tom autě jsou.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Já jsem mluvil v té obecný rovině, jak je to nejčastější u zákazníků, mnohdy často to bývá, že tam vůbec ten středový otvor, ta odpadní část nebývá a je tam spád do garáže, což je úplně nejhorší možnost, ale přesně to, co říkáte, je správně a vůči tomu zákazníkovi by ten architekt nebo projektant s tím poradil. Ale děkuje, děkujeme.

osoba
--------------------
Často stačí třeba trochu zvýšenej práh, aby to u těch běžnejch aut osobních pojmulo ten obsah těch provozních kapalin.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, také vám moc děkujeme, děkujeme za to, že jste vstoupil do vysílání. Já bych se ještě vrátila k těm vratům, které jsou posuvné do boku, protože to není obvyklé, jestli třeba ta vrata nezabírají místo v té garáži, protože ten strop je strop, tam vlastně nic neukládáme většinou, ale ty boky se nám mohou často hodit, tak jestli právě to nevadí?

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Zabírají místo, ano správně, zabírají místo stejně jako ty, které zajíždějí pod strop. Dobré je to, že zákazník si může vybrat, jestli budou jezdit vlevo nebo vpravo, takže podle toho jak jsou tam umístěná okna či ty vchodové dveře potom do toho domu, tak je dobré to promyslet. Je zvláštní to, že většina zákazníků v České republice právě ten strop využívá pro to, aby tam dávali lyže, pneumatiky, jednoduše jako ukládací místo a na tom boku většinou nemají vůbec nic, protože je tam třeba okno a mají tam daný třeba jenom smeták nebo nějaké drobné věci, které tam být nemusejí. Takže záleží na individuální potřebě toho zákazníka. Ale ty vrata, které zajíždějí do boku, tak jsou velmi praktické nejeno kvůli tomu personálnímu vstupu, ale také zákazník musí myslet na to, že je to jednoduše technická věc, která může vyžadovat a často vyžaduje nějaký servis, který stojí finance, a u těch zajíždějících do boku vrat ten servis je úplně minimální, protože ten systém je velmi jednoduchý a snadný.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Další otázka od posluchačů, dobrý den. Ano už jste u nás.

osoba
--------------------
No, tady Kasal, Plzeň, dobrý den. Já mám prosbičku, nebudu jmenovat firmu, přijel technik, zaměřil otvor, já jsem vrata zaplatil a asi tak zhruba po dvou měsících mi přijeli namontovat vrata. Ty vrata mi při otevření zasahujou zhruba 18 centimetrů pod překlad toho garážovýho otvoru a já jsem teda vyzval toho výrobce, aby si ty vrata odvezl, že ten technik mi na to neupozornil a že teda, když se vytvoří otvor, tak se předpokládá, že teda tam do do něj ty vrata zasahovat nebudou. Další taková neřest je, jak se ten váš kolega výrobce vyjadřuje o tom, že upravujou ty velikosti těch rozměrů, tak i ten výrobce, kterej jako mi ty vrata dodával, tak vlastně uříznul tu horní lamelu a nahradil ji jenom takovým hliníkovým úhelníčkem a při, ač teda ty vrata při nárazu na překážku mají teda vypnout, tak tady z nějakejch důvodu se to nestalo. A ty vrata se zdeformovaly nehledě na to, že ty vodící lišty, který jsou tam, tak jsou víceméně papírový profily, papírový. A já mám teďka prosbu, zda teda je to běžný, že teda ty vrata, vy jste se zmínil tam, že používáte teda v případě nedostatku nad překladem a já tam mám asi půl metru. Čili tam se vůbec o nic nejedná. Takže tam vlastně mi snížili ten profil a já tím pádem teda nemůžu zajíždět tím autem, pro který jsem to dělal, teda do tý garáže. A potom teda, já jsem na začátku tohoto nového života podnikatelského jsem 15 let dovážel a montoval garážový vrata, tak vím z vlastní zkušenosti, že po uvolnění teda, v případě teda nesoučinnosti elektriky, uvolnění těch vrat, takže mají svévolně teda vyjet do určitý výšky, aby ta horní lamela se vlastně položila do těch vodítek a byla v podstatě tím motorem jenom tažená na střih a ne na prohyb. A tady oni to seřídili tak, že prostě ty pružiny jsou udělaný nadoraz, takže v podstatě, když já teďka mám odpojenej ten mechanismus elektrickej, protože to nefunguje, tak ty vrata zůstanou tedy ležet u země a nevyjíždí. A já jsem teda jim napsal, aby si to odmontovali, že teda v těch vratech něco malinko je, že teda k tomu nemám důvěru a oni se teda pořád brání. Tak jsem teda teďka to dal k mému právníkovi.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, a co byste potřeboval od našeho hosta?

osoba
--------------------
Já bych potřeboval tedy vědět, jak jste se zmínili o těch úpravách tý vejšky, tak tam, jestli to teda provádíte takovým tím seříznutím teda těch lamel, což si myslím, že je dost teda nešťastnej způsob, protože to vyztužení se tam poruší. Druhá věc je teda, že ty vrata teda, my jsme vždycky byli vyškoleni, že musí vyjet nahoru, aby si ta horní lamela lehla a tím pádem nebyla prohejbaná.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Já na to budu reagovat. Děkuji za ten dotaz, řekl bych není to jen dotaz, ale i upozornění pro všechny naše posluchače a případné zákazníky, protože to navazuje trochu na to, o čem už jsem mluvil, že na trhu je spousta firem, které vyrábí nebo překupují garážová vrata a je dobré, aby zákazník dobře komunikoval s těmi jednotlivými firmami, navštívil jejich showroom, komunikoval s tím obchodníkem i na základě té cenové nabídky a jeho technické situace o jednotlivých možnostech. Tady to zní poměrně nešťastně ten váš případ, to je mi líto. V každém případě, pokud to dopadne tak, že byste ty garážová vrata vracel, tak produkce vám dá kontakt na naši firmu a my jsme schopni vám ty vrata udělat přesně na míru tak, jak jsem říkal. Tím, že tam máte půl metru, tak to kování uděláme přesně tak, aby vrata vyjela a řekl bych ještě s dostatečnou reservou z toho otvoru a byl jste další náš spokojený zákazník. Děkujeme za dotaz.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, děkujeme pěkně a tím končí dnešní Poradna a může pokračovat teď na našem rozhlasovém chatu, adresa je 2.rozhlas.cz a tam právě v této chvíli odchází náš dnešní host Jan Mališ ze společnosti LOMAX. Děkuji za návštěvu.

Jan MALIŠ, společnost LOMAX
--------------------
Děkuji za rozhovor.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio