Richard Hindls: Informace jsou zboží. Často nepoznáme, co je v datech skryto

1. srpen 2018
Facebook

Populární sociální síť Facebook zažila prudký propad akcií a čelí kvůli tomu i žalobě.  Oslabily i akcie sítě Twitter. Jaké okolnosti přispěly k pádu? Může za to odliv uživatelů nebo nové evropské směrnice?

„Svět je dnes přehlcen informacemi, které jsou předmětem zájmů určitých skupin. Facebook do určité míry nedokázal ochránit soukromí těch, kteří ta data vkládají. I proto se proti němu obrátily nejrůznější složky včetně legislativy,“ říká ekonom Richard Hindls.

Facebook se tak dostal pod tlak a jeho zakladatel Mark Zuckerberg se musel kvůli úniku informací omlouvat. „Informace jsou dnes zboží jako třeba auto. Často nám je na první pohled neznámo, co je v nich skryto. Existuje ale celá řada postupů, které dokáží z dat vytěžit mnohem víc, než se nám na první pohled může zdát.“

Data science

I proto se dnes datovou analýzou zajímá celé ekonomické odvětví. Tento úsek statistiky, který se za posledních 40 let rozvinul, nazývá ‚Data science‘. Na začátku byly jednoduché metody, které se postupně stávaly součástí softwaru. „Dnes jsou velmi žádáni ti, kteří s tím umějí pracovat. Patří mezi nejlépe placené. V datech dokážou velmi mnoho vyčíst.“

„Vezměte si, kolik dat se sbírá z nejrůznějších internetových nákupů. Něco si koupíte, zaplatíte kartou, kde to zaplatíte, je tam cena, druh zboží. A to vše se analyzuje a zpracovává,“ vysvětluje.

Starší než vypadá

Celý obor ale podle Hindlse vznikl už v 70. letech. „To bylo období, kdy se Evropa vyvíjela velmi pozitivně, pak se ale zastavil hospodářský růst, Německo pokleslo v investicích a cena ropy šla nahoru. Svět se zpomalil a najednou se začalo analyzovat proč a jak.“

„Začaly se tedy objevovat jednoduché metody, jak s těmi údaji zacházet. Z počátku tomu ekonomové ale nevěnovali takovou pozornost, dnes je to velký byznys.“

Jak ale Hindls sám připomíná, jsme to často my sami, kdo dobrovolně vkládá veřejně na internet své osobní informace. „Lidé o sobě píší i věci, které by psát nemuseli. Může se to pak někde objevit a dostat ven. Což byl asi i problém právě Facebooku.“