Ředitel ČTK: Mediální svět je přesycen informacemi. V naší akademii učíme, jak si informaci ověřit
Česká, původně Československá, tisková kancelář byla založena 28. října 1918. Jakým vývojem instituce za 105 let své existence prošla? Co dnes symbolizuje značka ČTK? A jaký největší úkol před zpravodajskou agenturou leží? Zita Senková se ptala generálního ředitele ČTK Jaroslava Kábeleho.
Česká tisková kancelář je veřejnoprávní agentura zřízená zákonem. Oproti Českému rozhlasu nebo České televizi ale nedostává žádné televizní nebo rozhlasové poplatky, ale hospodaří takzvaně za vlastní. Zhruba dvě třetiny ročního rozpočtu pocházejí z prodeje zpravodajství.
„Přiznám se, že je v našem zájmu, aby se poplatky za veřejnoprávní služby navýšily. Kdyby se poplatky zvedly, jsem přesvědčený, že by vznikl prostor i pro zlepšení služeb,“ říká v pořadu Jak to vidí... generální ředitel ČTK Jaroslav Kábele.
Spolehlivost, rychlost, nezávislost
Klienty tiskové kanceláře, která nepodléhá žádným politickým tlakům, jsou hlavně a především média. Největším klientem je Český rozhlas a Česká televize, následované velkou pětkou – MAFRA, CNC, VLM, Seznam a Economia. „Za posledních pět let se ale povedlo navázat spolupráci třeba se CNN Prima, s Deníkem N nebo se společností Livesport.“
Čtěte také
Ačkoli jsou média největším klientem ČTK, hrají podle Kábeleho také roli jejího největšího konkurenta. „Všichni bojujeme o rychlost, o to, kdo to bude mít dřív a komplet. V tomto ohledu je konkurence zdravá. Protože se ale ČTK řídí heslem spolehlivost, rychlost, nezávislost, a protože víme, že to, co vydáme, už nejde vzít zpátky, vždycky všechno dvakrát třikrát ověřujeme, aby na to bylo spolehnutí.“
Budoucnost vidí Kábele ale i v rozšiřování komerčních služeb. „Mediální trh je pod tlakem. Nové mediální projekty vznikají zřídka. Proto se teď ČTK obrací do nemediálního světa, který je svým způsobem nekonečný. Nové firmy, které o sobě potřebují distribuovat informace nebo potřebují naše zpravodajské informace ke svému vlastnímu rozhodování, vznikají pořád. Takže tady vidím šanci oslovovat soukromé firmy, organizace, instituce, i státu klidně.“
Vlastní akademie
Hlavním pilířem ČTK je vedle slova i obrazové zpravodajství. „Fotoreportéři dnes posílají snímky přímo z ulice, ze stadionů, z demonstrací. Dříve se jejich obrázky ještě v redakci upravovaly, dnes zpravodaj posílá fotky přímo médiím.“
Mnohem podstatnější změnou v dnešním mediálním prostoru je ale podle Kábele to, že je přesycen informacemi. „Roli novináře dnes považuji za ještě důležitější, právě proto, že musí zprávy filtrovat a uvádět je do kontextu. Štěky na sociálních sítích nejsou vždy relevantní informace. Novinář je tady od toho, aby to uvedl na pravou míru.“
Proto se ČTK vydala i na cestu mediálního vzdělávání. „Jedním z našich klenotů v agentuře je vlastní akademie, vzdělávací centrum, kde školíme učitele i studenty v tom, jak se v mediálním světě orientovat, jak si sami informace ověřovat a vyhodnocovat,“ uzavírá Jaroslav Kábele.
Související
-
Josef Šlerka: Další uragán? A co s tím? Lidé jsou zprávami přesyceni. A mladí chtějí zábavu
Jak důvěryhodná jsou veřejnoprávní média? Odpověď přináší nová studie Reuters Institut, podle níž není nejdůvěryhodnějším médiem Česká televize, ale Český rozhlas.
-
Denisa Hejlová: Vypínání proruských webů? Limitující. Lidé si pro své utvrzení najdou jiný kanál
Vláda premiéra Petra Fialy slibovala občanům důsledný boj s dezinformacemi. Dostála svým slovům? Jak vypadá vládní strategie? A má vůbec smysl vypínat dezinformační weby?
-
Analytik Šlerka: Umělá inteligence? Nejdříve to bude Divoký západ a pak se probudí právníci
Kde jsou hranice umělé inteligence a novinářské etiky? Bude nutné používání AI regulovat? Jak se k vývoji umělé inteligence staví Češi? Odpovídal datový analytik.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.