Rada pro tento den - 15.8.
Ze srpnového vydání časopisu Receptář jsme vybrali dvě rady čtenářů: jak biologicky aktivovat trávník a jak si připravit pastu na mazání plochých kožených řemenů.
O biologické aktivaci trávníků se doslechla paní Daňková z Kutné Hory, která píše, že jí nikde nebyli schopni vysvětlit, co to vlastně znamená. Odborník na zahrádkářská hnojiva Ing. Miroslav Kalina z Roudnice nad Labem paní Daňkové odpovídá, že pod termínem biologická aktivace se patrně skrývají takzvané pomocné půdní látky a pomocné rostlinné přípravky. Do první skupiny patří půdní kondicionéry, které zlepšují půdy, na kterých se chystáme založit trávník. Je to například Stockosorb a Terracottem, které jednak zadržují vodu a my tedy nemusíme trávník tolik zavlažovat. Kondicionéry dále zlepšují strukturu půdy a aktivují půdní mikroorganismy. Do druhé skupiny, tedy mezi pomocné rostlinné přípravky, patří například extrakty z mořských řas zvané algináty, které podporují činnost mikroorganismů v půdě, růst kořenů a symbiózu kořenů s houbami, takzvanou mykorhizu. Trávník je pak odolnější vůči suchu a déle si uchová zelenou barvu. Preparáty z obou skupin jsou zaregistrovány v Seznamu povolených hnojiv a bližší informace o jejich vlastnostech i použití lze získat od firem, které se zabývají zakládáním a údržbou trávníků. Recept na vosk, který zamezuje prokluzování koženého řemenu pohánějícího různé stroje, poslal Jiří Maliník z Aše: Do nádoby nalijeme olej, přidáme kalafunu a nádobu zahříváme, dokud nevznikne lepkavá hmota. Dáváme pozor, aby po vychladnutí pasta neztvrdla, pokud však ztvrdne, naředíme ji olejem. Pasta má lepší účinky, když je teplá. Přilnavost řemenů lze zvýšit i jiným způsobem: řemen slabě potíráme olejem a sypeme na něj jemně drcenou kalafunu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.