První motocykl. Devadesát kilo a maximální rychlost 11 kilometrů za hodinu
Gottlieb Daimler získal 29. srpna 1885 patent na jednostopé vozidlo poháněné výbušným motorem. Světlo světa tak spatřil první motocykl. Daimler se od mládí zajímal o spalovací motory. Uvažoval o nich i jako technický ředitel ve firmě Nicolase Otty v Kolíně nad Rýnem. Jejich motory byly ovšem objemné a málo výkonné. Daimler se spojil s kolegou Wilhelmem Maybachem a rozhodli se, že sestrojí motor, který dokáže efektivně pohánět malé vozidlo.
Domovskou firmu proto opustili a usídlili se v lázních Cannstatt nedaleko Stuttgartu. Velký zahradní dům přetvořili na experimentální dílnu, kde Wilhelm převáděl Daimlerovy myšlenky na rýsovací prkno a roku 1885 dovedli své úsilí do zdárného konce.
První motorka vážila 90 kilogramů
První motorka se od těch současných dost lišila. Měla výkon jen půl koňské síly a 700 otáček za minutu. Tento motoristický pradědeček vážil 90 kilo, z toho 2 třetiny byla váha motoru.
Vozidlo nemělo odpružení, ani přední brzdu. Maximální rychlost, kterou dokázalo vyvinout, byla 11 kilometrů za hodinu! I když nám to dnes přijde přinejmenším úsměvné, byl to tenkrát obrovský technický pokrok.
Související
-
1054. schůzka: Od bezpečníků k samohybům
Od počátku dubna roku 1995 až do dnešních dnů jsme už na své pouti naší historií potkali věru početnou společnost.
-
Henry Ford. Průkopník motorismu a pásové výroby
Henry Ford se narodil 30. července 1863 v USA ve státě Michigan. Jeho snem bylo vytvořit levné auto pro každého. Začátky ale nebyly jednoduché.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Anglický humor, který léčí! A nestárne...
Vladimír Kroc, moderátor


Doktor v domě
Populární humoristická kniha ze života mediků, lékařů a jejich pacientů. Čte Aleš Procházka, režie Vlado Rusko.