První motocykl. Devadesát kilo a maximální rychlost 11 kilometrů za hodinu

Gottlieb Daimler získal 29. srpna 1885 patent na jednostopé vozidlo poháněné výbušným motorem. Světlo světa tak spatřil první motocykl. Daimler se od mládí zajímal o spalovací motory. Uvažoval o nich i jako technický ředitel ve firmě Nicolase Otty v Kolíně nad Rýnem. Jejich motory byly ovšem objemné a málo výkonné. Daimler se spojil s kolegou Wilhelmem Maybachem a rozhodli se, že sestrojí motor, který dokáže efektivně pohánět malé vozidlo.

Domovskou firmu proto opustili a usídlili se v lázních Cannstatt nedaleko Stuttgartu. Velký zahradní dům přetvořili na experimentální dílnu, kde Wilhelm převáděl Daimlerovy myšlenky na rýsovací prkno a roku 1885 dovedli své úsilí do zdárného konce.

První motorka vážila 90 kilogramů

První motorka se od těch současných dost lišila. Měla výkon jen půl koňské síly a 700 otáček za minutu. Tento motoristický pradědeček vážil 90 kilo, z toho 2 třetiny byla váha motoru.

Vozidlo nemělo odpružení, ani přední brzdu. Maximální rychlost, kterou dokázalo vyvinout, byla 11 kilometrů za hodinu! I když nám to dnes přijde přinejmenším úsměvné, byl to tenkrát obrovský technický pokrok.

Spustit audio

Související