První autobusová linka v Praze. Vozidla byla poruchová a docházelo k nehodám

Psal se 7. březen 1908 a na pravidelnou linku se vydal první autobus v Praze. Jezdil z Malostranského náměstí Nerudovou ulicí přes Hradčanské náměstí na Pohořelec a řešil problematickou dostupnost této oblasti. Víte, že havárii v Nerudově ulici zabránil duchapřítomný řidič? Proč to pro autobusy znamenalo pauzu, která trvala 16 let?

Pro tramvaje bylo stoupání z Malé strany příkré. První pražské autobusy tehdy uvezly jen 8 cestujících a neměly ani klasické pneumatiky, jezdily jen na plných pryžových obručích.

Katastrofě zabránil duchapřítomný řidič

Vozidla byla velmi poruchová a docházelo k různým nehodám. Ta nejvážnější se stala 17. listopadu 1909. Autobus se nekontrolovaně rozjel Nerudovou ulicí a katastrofě zabránil duchaplný řidič, který začal brzdit koly o obrubník. Nikdo se nezranil, ale pro pražské autobusy to znamenalo konec. Následovala 16 let dlouhá pauza.

V roce 1925 zahajovaly pražské autobusy podruhé a tentokrát už natrvalo. Dnes vede po Praze víc než 200 městských linek. Nejdelší měří skoro 58 kilometrů, nejkratší jen kilometr a tři čtvrtě. A přes Malostranské náměstí jezdí jedna minibusová linka dodnes, připomíná tak historii svých 114 let starých předchůdců.

V Příbězích z kalendáře si každý všední den po 12. hodině připomínáme osobnosti, objevy a události v důležitých, ale i málo známých nebo zábavných souvislostech.

Jak můžete poslouchat? Živě, zpětně na mobilu i z počítače

Živě v rádiu na Dvojce, od pondělí do pátku po poledních zprávách. Příběhy z kalendáře můžete poslouchat i zpětně na internetu, všechny díly jsou jako podcast ke stažení. Podcast najdete na webu Dvojky nebo na audioportálu mujRozhlas, který si můžete nainstalovat i jako aplikaci.    

Spustit audio

Související