První autobusová linka v Praze. Vozidla byla poruchová a docházelo k nehodám
Psal se 7. březen 1908 a na pravidelnou linku se vydal první autobus v Praze. Jezdil z Malostranského náměstí Nerudovou ulicí přes Hradčanské náměstí na Pohořelec a řešil problematickou dostupnost této oblasti. Víte, že havárii v Nerudově ulici zabránil duchapřítomný řidič? Proč to pro autobusy znamenalo pauzu, která trvala 16 let?
Pro tramvaje bylo stoupání z Malé strany příkré. První pražské autobusy tehdy uvezly jen 8 cestujících a neměly ani klasické pneumatiky, jezdily jen na plných pryžových obručích.
Katastrofě zabránil duchapřítomný řidič
Vozidla byla velmi poruchová a docházelo k různým nehodám. Ta nejvážnější se stala 17. listopadu 1909. Autobus se nekontrolovaně rozjel Nerudovou ulicí a katastrofě zabránil duchaplný řidič, který začal brzdit koly o obrubník. Nikdo se nezranil, ale pro pražské autobusy to znamenalo konec. Následovala 16 let dlouhá pauza.
V roce 1925 zahajovaly pražské autobusy podruhé a tentokrát už natrvalo. Dnes vede po Praze víc než 200 městských linek. Nejdelší měří skoro 58 kilometrů, nejkratší jen kilometr a tři čtvrtě. A přes Malostranské náměstí jezdí jedna minibusová linka dodnes, připomíná tak historii svých 114 let starých předchůdců.
V Příbězích z kalendáře si každý všední den po 12. hodině připomínáme osobnosti, objevy a události v důležitých, ale i málo známých nebo zábavných souvislostech.
Jak můžete poslouchat? Živě, zpětně na mobilu i z počítače
Živě v rádiu na Dvojce, od pondělí do pátku po poledních zprávách. Příběhy z kalendáře můžete poslouchat i zpětně na internetu, všechny díly jsou jako podcast ke stažení. Podcast najdete na webu Dvojky nebo na audioportálu mujRozhlas, který si můžete nainstalovat i jako aplikaci.
Související
-
V Praze v lednu vyjedou nové elektrické autobusy. Budou zajišťovat dopravu na dvou linkách
Cestující v Praze by se už po Novém roce mohli na dvou linkách vozit elektrickými autobusy. Praha bude prvním městem používajícím v hromadné dopravě model Škoda E´City.
-
Historické vlaky i autobusy přilákaly do Prahy tisíce lidí, kteří se svezli i se Šlechtičnou
Prahou a okolím se včera proháněly historické vlaky, autobusy a tramvaje. Největší zájem byl ale tradičně o parní lokomotivy.
-
Všechny autobusové zastávky v Praze by mohly být na znamení. Ušetří to miliony korun
Dokážete si představit, že budou všechny pražské autobusové zastávky na znamení? Znamenalo by to, že byste nemohli dobíhat spoje. Změna by naopak přinesla finanční úspory.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka