Přepis: Jak to vidí Petr Čermák – 17. srpna

17. srpen 2015

Hostem byl Petr Čermák.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Příjemný nový týden přeje Zita Senková. Také dnes jsem si do studia pozvala hosta, se kterým se vypravíme na výlet, Petr Čermák, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES, dobrý den, vítejte.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Dobré ráno.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Železniční nadšenec, také dodám, autor knižních bedekrů o a po Švýcarsku. Mimochodem říkáte, Petře, že je venku je takový švýcarský déšť, jak tomu rozumět?

Čtěte také

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Že to je takový ten vytrvalý, zdravý déšť, žádná prudká bouřka, žádné takové to prší neprší, ale opravdu, aspoň jak jsem šel tady od metra k vám do studia, tak jsem za těch 5 minut, sotva 5 minut pěšího putování promokl až na kost, abych tak řekl, protože jsem si zapomněl doma deštník, ale ten déšť je opravdu, to je ten správný déšť tohle.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když po Švýcarsku, tak především železnicí? U vás to platí.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Jednoznačně. U mě to platí jednoznačně a já to takhle doporučuju všem, kdo tam jedou. Koneckonců já párkrát za rok vlastně vozím i turisty jako průvodce po Švýcarsku vlakem, jsou to takové zájezdy vyloženě postavené na té veřejné dopravě, nejezdíme žádným pronajatým autobusem, ničím takovým, ale skutečně těmi vlaky, hlavně vlaky, které jsou tam páteří toho švýcarského veřejného dopravního systému a na tom je to vlastně všechno postavené.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mimochodem je pro Švýcary také běžné vlastně dojíždět za prací? A teď nemám na mysli, že jedou 10, 15 minut, ale třeba hodinu?

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Hodinu, ale ano, dá se říct, že jo, protože vlastně spousta lidí pendluje mezi Curychem a Bernem na té hlavní trati, tam dokonce můžete narazit na takovou, z českého pohledu bych řekl anomálii, protože vy když tam pojedete v těch špičkových hodinách vlakem, tak narazíte na takový zajímavý jev, aspoň z mého pohledu velmi zajímavý, že první třída bývá plnější než druhá. A je to z toho důvodu, že tam na té trati expresní mezi Curychem a Bernem pendluje spousta vysoce postavených manažerů, kteří dostávají v práci v rámci benefitů pracovních síťový lístek do první třídy a tím pádem dojíždějí právě tou jedničkou mezi Curychem a Bernem do práce. Zajímavé je, že to, ta plnost těch vlaků v těch špičkových hodinách platí v obou směrech. Aspoň tak jsem to zažil. Ať už jedete z Curychu do Bernu nebo z Bernu do Curychu, působí to tak, že to mají rovnoměrně takřka vytížené v obou směrech.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že ty silnice jsou volnější?

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
To rozhodně ne. Ale výhodnější je cestovat vlakem právě i proto, že vlastně dálnice mezi Bernem a Curychem, dalo by se říci, že ne tedy stavem, ale provozem, hustotou provozu připomíná naši D1 a ono když tam jedete tím vlakem a vlastně zčásti ta železnice kopíruje tu dálnici, některé ty úseky té dálnice, tak když jedete vlakem, tak na půlce, zhruba půlce téhle trati nebo třetině téhle trati té délky zhruba stodvacetikilometrové mezi Curychem a Bernem ten vlak jede 200 kilometrů v hodině, zatímco na dálnicích se striktně ve Švýcarsku smí jen nejrychleji 120 kilometrů v hodině a ve Švýcarsku je to tak, že to není přibližně doporučená rychlost, jak to máme tak jako u nás, jak všichni víme, ale opravdu se tam jezdí těch 120 kilometrů v hodině, takže vy když svištíte podél té dálnice vlakem, tak je to takový, řekněme, pro cestujícího ve vlaku povznášející pocit, že si užijete tu opravdu rychlou cestu a navíc jedete z centra do centra, z centra Bernu přímo do centra Curychu, tím pádem odpadají zároveň starosti s parkováním, protože to je ve Švýcarsku tak jako všude ve vyspělém světě čím dál větší problém, takže i to je další důvod, proč využívat železnici ve Švýcarsku.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co čeká, Petře, na cestující, jaký servis na palubách těch vlaků?

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Já to nechci úplně vynášet do nebes, ale řekl bych, že v podstatě cokoliv si vzpomenete, tak to na palubě švýcarského vlaku dostanete.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Počkejte, já to vyzkouším. Cokoliv.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Tak, pijete ráda kafe?

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Takže například na téhle hlavní trati mezi Curychem a Bernem pendluje pojízdná kolejová kavárna Starbucks, asi čtyřikrát denně, je v jízdním řádu vyznačená, pokud si budete hledat na webu švýcarských drah spojení, tak když u toho daného vlaku uvidíte zkratku SC, tak to znamená Starbucks Café, a to je tedy ta pojízdná kavárna na kolejích, to je jedna z takových drobných vychytávek. Potom například tam mají dětskou hernu v některých vlacích dálkových, tam najdete skluzavky, skrýše, prolézačky.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
To asi nevyužiju.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
A já to zase využiju.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pro syna.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Když jedu se synem, tak ten je nadšený a rozhodně vždycky vyžaduje nastoupit právě do tohoto vagonu, protože děti ho poznají i zvenku, on je pomalovaný takovými dětskými motivy.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Určitě bych ale ocenila připojení třeba na internet nebo to ocení zejména teda ti, co dojíždějí do práce a mohou si už třeba něco připravit?

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Připojení na internet je tam, řekl bych, samozřejmostí. Ten signál bývá zesílený, ty vlaky, ty nejmodernějších na těch hlavních tratích mají zesilovače signálu, takže i tohle je skutečně vyřešené, řekl bych.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Četla jsem, že prý ani Japonci nenajezdí tolik kilometrů v průměru ročně jako Švýcaři vlakem, platí to?

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
On tenhle souboj je velice těsný. Každý rok se to trošku mění, ale podle posledních údajů, které jsem viděl za rok 2014, skutečně Švýcaři měli malý náskok. Za rok v průměru každý Švýcar v uvozovkách řekněme natočil asi 2200 kilometrů na osobu, a to tedy včetně nemluvňat, penzistů a tak dál, a v Japonsku to bylo asi o 100 kilometrů méně.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ověřím zítra, bude tady Robert Mikoláš, náš dlouholetý zahraniční zpravodaj, dnes ale novinář Petr Čermák.

/ Písnička /

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Švýcarskem v prázdninovém Jak to vidí na Českém rozhlasu Dvojce cestujeme s novinářem a publicistou Petrem Čermákem. Je už asi jasné z vašeho vyprávění, že o budoucnosti železniční dopravy v konfederaci určitě nepochybují.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
No, já myslím, že rozhodně nepochybují. Oni to mají jako takový národní kult nebo předmět národní hrdosti. Já myslím, že důkazem, velkým nebo zásadním důkazem tohoto mého tvrzení je projekt nového Gotthardského tunelu, který už je proražen, už asi 5 let, v kompletní délce 57 kilometrů. Je to, mluvím tedy o hrubé stavbě, je to nejdelší železniční tunel světa. Otevřen bude koncem příštího roku a už asi za tři čtvrtě roku by tam měly být spuštěny zkušební jízdy pro veřejnost.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co byly motivy právě pro výstavbu v podstatě už třetího Gotthardu?

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Je to tak. První nebo úplně pradávný Gotthard byla cesta přes průsmyk, kde vlastně panoval před mnoha staletími čilý severojižní obchod přes Alpy. Na hřbetech mul se tam vozila sůl, sýry a podobné komodity oběma směry mezi Itálií a severem a Evropy a vlastně on ten Gotthard je takové ikonické místo Švýcarska, když trošku odbočím v tom smyslu, že právě pod Gotthardem se začaly psát dějiny celého Švýcarska, pojí se s tím to památné místo - louka Rütli, kde se v roce 1291 sešli zástupci tří původních takzvaných lesních kantonů, aby podepsali první takzvané spříseženectvo na vlastně společnou obranu proti rozpínavým Habsburkům, kteří drželi nějaká území na severu dnešního Švýcarska a zachtělo se jim vlastně získat kontrolu nad alpskými cestami, což znamenalo další přísun financí v tehdejší době. No a ti sedláci se vzbouřili, spojili síly, tam je ten známý příběh Viléma Tella, který byl jakýmsi předobrazem těch vzbouřenců, který odmítl se klanět habsburskému klobouku na náměstí v Aldorfu, a pak vlastně tedy spojili ty síly, v několika bitvách zvítězili na těmi habsburskými vojsky a tím byl vlastně položen základ dnešního nezávislého Švýcarska. No a když se vrátíme k tomu Gotthardu, tak tady od této pradávné cesty staleté potom v roce 1882 byla otevřena první transalpská železnice ve Švýcarsku, ne tedy na světě, ona to byla přes Alpy, tuším, třetí nebo čtvrtá, už v jiných zemích, v Rakousku a ve Francii, byly dřív přechody železniční Alp vybudovány, nicméně ve Švýcarsku byl Gotthard právě první. Vznikl tam patnáctikilometrový železniční tunel v tom roce 1882 a ten vlastně v té oblasti Gotthardu držel takřka 100 let dopravní monopol, protože teprve v roce 1980 byl pod Gotthardem otevřen silniční tunel, to je tedy ten druhý, když vezmeme to vaše počítání, a třetí tunel se otvírá právě v těchto dnech. Pomalu se tam dokončují, osazují se ty bezpečnostní prvky, dokončují se koleje, trakční vedení se tam natahuje a pomalu se spouštějí neveřejné zkušební jízdy s tím, že ten příští rok v létě nebo pozdě na jaře by měly začít i nějaké zkušební jízdy pro veřejnost. Samozřejmě se na to těším a nedočkavě to vyhlížím.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ačkoli musím zase říct, Petře, vy jako milovník vlaků, vyhlídkových možná vlaků, panoramatických, tak tunel, to asi nic pro vás, pro nadšence.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Ono je to dvojaké. Samozřejmě ta cesta přes Gotthard na jih je velice krásná. Já osobně jí považuju jednoznačně za nedostižnou, nejkrásnější vyhlídkovou trať světa, ale na druhou stranu pro cestující, kteří tam pendlují třeba pravidelně na trati mezi Curychem a Milánem, protože to je, ten Gotthard je na této hlavní dopravní ose, tak ono když tam mají jet 4 hodiny tam a 4 hodiny zpátky, tak si to třeba rozmyslí a nasednou do letadla, zatímco až bude ten nový Gotthard dokončen, tak se ta cestovní doba má stlačit až pod 3 hodiny v budoucnu, až budou dokončeny i další návazné tunely někdy kolem roku 2019 a tím pádem už skutečně začne být ta železnice velice zajímavá pro každého cestujícího.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaké reakce vyvolává vůbec tento projekt?

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
No, ve Švýcarsku bych řekl, že je rozhodně nadšené. Oni si to koneckonců odhlasovali v referendech, v sérii referend celý tento projekt, ten tunel pro zajímavost vyšel asi na 200 miliard korun v přepočtu a stavěl se zhruba něco přes 10 let. Byl financován z výnosů, to právě bylo odhlasováno v těch referendech ten proces toho financování. On byl financován z výnosů z části daně z přidané hodnoty, která se vybírá ve Švýcarsku, potom částečně z výnosů za kamionovou dopravu, za poplatky průjezdu Švýcarskem, a potom z další části z daně za palivo, které vlastně odvedou švýcarské čerpací stanice do státního rozpočtu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak tato možnost cestovat zejména teda v té trase Curych - Miláno promění vůbec dopravní spojení ve Švýcarsku? Co to bude znamenat třeba pro možná lokálky nebo i pro obyvatele tamních horských vesnic?

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Na to jsem já sám zvědav, protože v současnosti vlastně ta Gotthardská, stará Gotthardská trať s tím vrcholovým tunelem z roku 1882, ještě zase malá odbočka pro zajímavost, ten tunel, je to rychlíková trať a ten tunel je ve výšce nad 1100 metry nad mořem, což je výš než nejvyšší české nádraží v Kubově Huti, pro srovnání pro železniční fajnšmekry, které má 995 metrů nad mořem, a abych se vrátil tedy k tomu Gotthardu, ta trať mezi Curychem a Milánem v tom, v té oblasti Gotthardu je dnes natolik zatížená, že vlastně v těch vesnicích podél té trati sice jsou nádražíčka, ale žádné vlaky tam nezastavují. Musíte v Erstfeldu nebo v Göschenen přesednout na poštovní autobus, který obsluhuje ty vesničky podél Gotthardské dráhy, takže já osobně se trošku těším a vyhlížím s otazníkem to, zdali tam budou znovu zavedeny lokálky, které by zastavovaly ve všech těch vesničkách, zatímco ta expresní doprava se bude odehrávat v tom novém tunelu, který má, jak už jsem řekl, těch 57 kilometrů a bude nejdelším tunelem na světě od příštího roku.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mimochodem kolik Cheopsových pyramid bychom postavili z té vytěžené horniny? To je taková zajímavost.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
To je zajímavost, teď nevím úplně přesně, tuším, že to je 5. Děkuju za nápovědu, máte to nastudované líp než já.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme tady i kamery, takže posluchači třeba viděli.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Jo. No, takže ... Ano, to je zajímavé, protože ten objem té kameniny nebo té hlušiny, to, co bylo vytěženo vlastně z toho Gotthardského tunelu, tak muselo se to nějak vyřešit. Přece jenom 5 Cheopsových pyramid, kdo byl v Egyptě, anebo i když jste nebyli a znáte to z obrázků, tak je to obrovský objem horniny, tak co s tím? Švýcaři samozřejmě, oni jak mají takový ten velice pozitivní přístup ke krajině a k ochraně toho životního prostředí, tak vymýšleli, jak to udělat co, s co nejmenším negativním dopadem a přišli na to, že založili takové tři umělé rekreační ostrůvky v Lucernském jezeře u toho jeho nejjižnějšího cípu, vlastně nedaleko vyústění u jižního portálu toho nového Gotthardského tunelu, a velká část té hlušiny byla zpracovaná, rozdrcena na štěrk a znovu použita pro betonáže uvnitř toho tunelu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Švýcarsko očima Petra Čermáka.

/ Písnička /

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
S Českým rozhlasem Dvojkou a jejím hostem, novinářem Petrem Čermákem cestujeme dnes po Švýcarsku. Já jsem vás, Petře, představila jako železničního nadšence, jako autora knižních bedekrů o této zemi.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Děkuju.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ačkoliv ta poslední publikace vlastně není primárně o železnici, i když jsou tam také různé tratě a zajímavosti.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Je to tak. Já si samozřejmě železnici nemůžu odpustit nikde a nikdy, aspoň co se týk Švýcarska a řečí o něm, nicméně musím přiznat, že teď vlastně tentokrát poprvé, bych tak řekl, jsem se vydal za hranice železnic ve Švýcarsku. Ten bedekr, který vlastně mi vyšel letos na jaře, jsem psal společně s Alenou Koukalovou, která je velká odbornice na Švýcarsko a i díky ní vlastně jsem měl možnost vydat se za hranice kolejí a řekl 0bych, že jsme tam objevili a popsali spoustu vlastně zajímavých tipů, je jich vlastně 111, ta knížka se jmenuje Švýcarsko Grand Tour - 111 tipů a vlastně možná nebudu ani moc přehánět, když řeknu, že těch tipů je 222, protože ono jich je 111 a pak ještě 111 takových drobných autorských řekněme takových lahůdek, které jsme si vybrali na těch našich cestách a speciálně je vypíchli pro čtenáře našeho bedekru.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak jedna, dvě lahůdky Petra Čermáka mimořádně?

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Jedna, dvě lahůdky mimořádně. Tak řekněme třeba Wasen, co se mimochodem týká právě té staré Gotthardské železnice, to je taková horská vesnice zhruba 800, 900 nad mořem, kde vlastně se ta stará Gotthardská dráha ovíjí jako had kolem toho Wasenu ve třech úrovních. Nejdřív hluboko v údolí, pak projede vesnicí a pak ještě vysoko nad vesnicí. A je tam vlastně krásně vidět, jak ty vlaky na té staleté rychlíkové trati mezi Curychem a Milánem překonávají ten značný výškový rozdíl zhruba 600 metrů z údolí při stoupání k tomu Gotthardskému tunelu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kouká na mě Rhétská dráha, ale vy listujete dál. Tak ještě přidejte možná ... Ano.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Další lahůdka může být právě třeba z Rhétské dráhy. Ono když jste na to narazila, tam jsem objevil ledovcovou zahradu, to je místo, kterých je ve Švýcarsku víc, nicméně tahle je výjimečná tím, že tam je minimum turistů, protože ona je tak jako trošku zastrčená na italském úpatí Alp. Je to asi hodinu pěšky, zastavuje tam sem tam i nějaký vláček, ale hodinu pěšky tam sejdete ze zastávky Alp Grimm, což je takové romantické nádražíčko mimochodem s velice útulným nádražním hotýlkem, kde nemají televizi, nejlepší televizí je, když si otevřete okno a koukáte na tu krajinu večer, když odjede poslední vlak, no a když se z toho Alp Grimu vydáte dolů, asi o 400 metrů níž, tak za hodinu dojdete do zastávky, do nádražíčka Cavalia, kde jsou pod stromy v takovém lesoparku ukryté ledovcové kotle, které tam vymlel alpský ledovec při poslední době ledové, při tom ústupu. A je to skutečně impozantní divadlo. Zajímavé pro turisty je i to například, že vstup je zdarma a že jsou tam žebříčky asi ve dvou těch kotlích, do kterých můžete sestoupit na jejich dno. Děti to tam milují.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mimochodem děti, jak se cestuje po Švýcarsku s dětmi? Vy máte, jak už tady zaznělo, i osobní zkušenost.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Z osobní zkušenosti velice příjemně. Nejen díky tomu, že tam všude mají všelijaké vychytávky, už jsme o tom vlastně mluvili, že ve vlaku najdete ten dětský vagon s hernou, ale pokud se s dětmi vydáte například na pěší túru, tak další z takových lahůdek, které mimochodem zmiňujeme v tom bedekru novém, který mi vyšel letos na jaře, tak jsou veřejná ohniště. Ve Švýcarsku najdete stovky veřejných grilovaných stanovišť a ty lákají turisty k posezení během pěších výletů. Je to tak vlastně, že na těch grilovacích stanovištích bývá připraveno dřevo, bývá tam připravena sekerka, abyste si mohli naštípat třísky na podpal, bývá tam i nějaký papír a vám vlastně stačí si přinést uzeniny, zápalky a pak hlavně po sobě uklidit, aby ten, kdo přijde po vás, našel to grilovací stanoviště zase v tom stavu, v jakém jste ho nalezli vy. Pokud bych měl zmínit nějakou další lahůdku pro cestování s dětmi, tak určitě oceníte pitné fontány, protože děti v letním čase, nemyslím tedy dnes, ale ono léto ještě určitě bude, tak kdybyste se vydávali do Švýcarska koncem srpna a v září, tak určitě oceníte pitné fontány. To je ve Švýcarsku velká lahůdka, protože ve městech pokud není vyznačeno jinak, pokud tam není vyloženě cedulka - tahle voda není pitná, tak v zásadě platí, že voda, která přitéká do fontán ve Švýcarsku na veřejných prostranstvích, je pitná a můžete se z ní bez obav napít a opět je to ledová čerstvá pramenitá voda a děti si na ní rozhodně pochutnávají. A nejen děti.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Četla jsem, Petře, také, že vlastně existuje ještě jeden rychlejší druh dopravy jako vlak, a to jsou sáňky. A to je asi téma na zimu.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
To je téma spíš na zimu, to myslím, že necháme na nějaké podzimní, zimní povídání.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ráda. Petr Čermák, novinář. Děkuji za vaše postřehy i za vaše tipy a přeji vám krásné léto.

Petr ČERMÁK, novinář, publicista, redaktor magazínu Víkend DNES
--------------------
Díky za pozvání, pěkný den.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou. Zítra se svezeme šinkanzenem. O Japonsku bude vyprávět kolega, zahraniční zpravodaj Českého rozhlasu Robert Mikoláš. Na slyšenou se těší a hezký den všem přeje Zita Senková.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: zis
Spustit audio