"Přebásník je sluha tří zlých pánů," říká Michael Prostějovský

26. listopad 2010

Hostem dnešního (26.11.) Setkání Hosta do domu byl textař, libretista a rozhlasový novinář Michael Prostějovský.

Na vlnách ČRo 2 - Praha moderuje a připravuje pořad Muzikál expres. Tomu, že bude úspěšný, se prý zprvu příliš nevěřilo: “Tehdejší vedení Českého rozhlasu mě oslovilo, jestli bych nechtěl dělat vlastní pořad. Řekl jsem jim, že bych chtěl vysílat o muzikálech. Oni se na mě podívali a udiveně se zeptali: “A ty si myslíš, že by to někoho zajímalo?“ O tom, že se nakonec našel dostatek fanoušků, svědčí už dvacáté narozeniny rozhlasového "dítěte" Michaela Prostějovského.
Své první zkušenosti ale nabýval už před rokem 1968 v pořadu Radiofórum: “Tehdy jsem měl za úkol vytipovávat v beatových klubech talentované zpěváky a skupiny. Takhle jsem přivedl do rozhlasových studií např. Petra Nováka, Petra Spáleného, skupinu Rebels či Jiřího Korna.

Práce v Českém rozhlase ale není jeho jedinou pracovní náplní. Jako libretista se podílel na vzniku českých verzí světově proslulých muzikálů. Namátkou: Jesus Christ Superstar, Evita či Cats. Všechna tři představení musel Michael Prostějovský "přebásnit" do svého rodného jazyka: “Přebásník je sluha tří zlých pánů. Jeden zlý pán je původní autor, jehož myšlenky a obsah každé sloky se musí dodržet. Druhým je hudba, na kterou musí slova přesně pasovat. Třetím, a možná nejhorším, zlým pánem je český jazyk.“
V současnosti pracuje na novém muzikálu Marguerite, který se poprvé představí 2. prosince 2010 v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě: “Je to titul, který jsem viděl před dvěma lety v Londýně a byl jsem z něj naprosto nadšen. Odehrává se v Paříži za okupace. Marguerite je známá zpěvačka a hvězda, kterou si vydržuje vrchní velitel SS. Na večírku oslavujícím její čtyřicátiny se zamiluje do dvacetiletého židovského jazzového klavíristy, který je navíc v odboji.“
Nelze nezmínit kultovní muzikál Jesus Christ Superstar, který se letos 11. listopadu vrátil na pražská divadelní prkna. O obnovené premiéře v pražském Hudebním divadle Karlín Michael Prostějovský přitom tvrdí: “Byla vytvořena zcela nová verze Ježíše. Všem bylo jasné, že nelze přenášet inscenaci ze Spirály do Karlína. Byla by to cesta do pekel. Divadlo si proto pozvalo amerického režiséra Gabriela Barreho a scénografa Mihaila Tchernaeva.“ V nové verzi přesto zůstali někteří původní interpreti, jako Kamil Střihavka či Bára Basiková.

Michael Prostějovský

Zvládáme v Česku nacvičit kvalitní muzikál? Michael Prostějovský říká: “Ano, umíme to. Například Městské divadlo Brno má velmi dobré inscenace. Pak jsou ale určité produkce, které se zabývají tuzemským muzikálem. U těch bych o kvalitně zas tak přesvědčen nebyl. Máme totiž jednu špatnou vlastnost. Myslíme si, že můžeme, šest měsíců před uvedením nového představení, znát jen jeho název a datum premiéry. Tim Rice a Alain Boublil (pozn. red.: proslulí muzikáloví libretisté) ale říkají, že těhotenství muzikálového díla trvá nejméně pět let.“ Michael Prostějovský také dodává, že bychom potřebovali muzikálové školství, protože má Česko opravdu velmi omezený počet interpertů.
Tim Rice, Alain Boublil, Michael Kunze. Tři veliké osobnosti světové muzikálové scény, s kterými se Michael Prostějovský osobně i pracovně setkal. A jak na ně vzpomíná? “Tito velikánové jsou naprosto poctiví, skromní, příjemní pánové a vysocí profesionálové. Ke své práci přistupují s ohromným respektem a odpovědností.“

A které muzikály řadí ve svém osobním žebříčku mezi ty nejoblíbenější? “Nedá se to říct. Srdeční záležitostí je Jesus Christ Superstar. Dále Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, Mozart, Evita a v poslední době i Marguerite.“ Producenty a ředitele tuzemských divadel se prý snaží přesvědčit, že by bylo dobré uvést některé muzikály Michaela Kunzeho. Úspěch ale zatím neslaví a s lítostí prozrazuje: “Jakmile inscenace vznikne jinde než na Broadwayi nebo v Londýně, tak se jí u nás příliš nevěří.“

Více se dozvíte v přiloženém audiozáznamu ...

autoři: Pavla Kopřivová , Michael Prostějovský
Spustit audio