„Paradox, který mě ohromoval.“ Vzpomínky Jana Petránka na přistání na Měsíci
Reportáž o úspěšné misi Apollo 11 v červenci 1969 byla Petránkovou labutí písní. Kvůli jeho vysílaní během srpnové okupace v roce 1968 dostal zákaz.
Byl to právě Jan Petránek, kdo s Ivo Budilem reportoval posluchačům Českého rozhlasu o přistání Apolla 11 na Měsíci. „Kromě kosmonautiky a technických věcí já tehdy nesměl dělat nic,“ vzpomínal Jan Petránek. Zákaz dostal kvůli vysílání za okupace vojsky varšavské smlouvy v srpnu 1968.
Bylo to nádherné
„Ještě Apollo 9 jsem mohl komentovat v televizi. Apollo 11 už jenom v rozhlase. A to byla moje labutí píseň. Ale bylo to nádherné. Právě proto, že si člověk uvědomoval, že jsme okupovaná země v okamžiku, kdy se rozpíná lidská představivost mimo pozemskou gravitaci.“
Kdyby mě zastřelili
„To je paradox, který mě ohromoval v tu chvíli, kdy jsem to komentoval. Který mně dával křídla. A říkal jsem: Kdyby mě zastřelili, tak je to houby platné pro ty katany, protože tady se ukazuje, že není možné, aby se lidstvo neosvobozovalo.“
Poslechněte si i další vzpomínky Jana Petránka i to nejlepší ze strhující dobové reportáže o přistání na Měsíci. Z původních čtyřhodinového záznamu v audiu uslyšíte asi 20 minut.
Související
-
Gagarin nebyl první kosmický letec! Poslechněte si unikátní zvukové záznamy z kosmu a o kosmonautech
Nadšená dobová reportáž o Gagarinově letu nebo jeho návštěvě v Praze. Jiří Dienstbier popisující start mise Apollo. Vysílání Těreškovové zachycené českými radioamatéry.
-
Kolmé starty: Od vrtůlníků až k vystřelení Čechoslováka do vesmíru
Poslechněte si příběh Vladimíra Remka a nahlédněte pomocí 360° fotky do kabiny Sojuzu 28, který ho vynesl do vesmíru, nebo do kokpitu policejního vrtulníku.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.