Nuselský most. Při zatěžkávacích zkouškách technici použili 66 tanků

Provoz Nuselského most v Praze byl slavnostně zahájen 22. února 1973. O překlenutí nuselského údolí se uvažovalo už od začátku 20. století. První projekty navrhovaly mohutný obloukový most ze železa, který by tehdy byl nejdelší na světě. Návrh z roku 1927 zase počítal s výstavbou několika bytových domů, které by most podpíraly a auta by jezdila po jejich střechách. Nakonec zvítězil projekt týmu Stanislava Hubičky z roku 1964 a v roce 1967 začala výstavba.

Čtyři elegantní štíhlé pilíře nesou 485 metrů dlouhý most, jehož průměrná výška nad terénem je 42 metrů. V tubusu mostu vede linka metra. Původně měla uvnitř mostu jezdit podpovrchová tramvaj, jenže po změně projektu na metro bylo rozhodnuto, že v Praze budou jezdit sovětské soupravy. Kvůli jejich váze se musel do mostu vložit ocelový rošt, který váhu přenáší do bočních stěn.

Při zatěžkávacích zkouškách technici použili i 66 tanků T-55 a několik raketových motorů. Most, stejně jako v něm uložená stanice metra, nesl původně jméno Klementa Gottwalda, od roku 1990 se jmenuje Nuselský a stanice byla přejmenovaná na Vyšehrad. V roce 2000 získal Nuselský most ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby.

Další Příběhy z kalendáře poslouchejte online na webu Dvojky nebo v aplikaci mujRozhlas

autoři: Jan Čenský , Jitka Novotná , jht
Spustit audio

Související