Návrat komety 103P/Hartley

16. říjen 2010

V následujících dnech můžeme na obloze pozorovat poměrně jasnou periodickou kometu 103P/Hartley, která 20. října proletí jen 18 milionů km od Země. Kometu bude zblízka zkoumat sonda amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) – Deep Impact a z povrchu Země tisíce astronomů. Jejich pozornost přitahuje unikátnost tohoto tělesa.

Poprvé blízko

Kometa patří mezi takzvanou Jupiterovu rodinu komet, které se poměrně často vrací ke Slunci a jejich dráha je v moci obří planety. Kometa 103P/Hartley Slunce oběhne jednou za 6,5 roku, její dráha byla změněna průletem okolo Jupiteru hned dvakrát v letech 1947 a 1971. To posunulo kometu blíže Slunci a umožnilo její objev v roce 1986 pomocí 1,2-m UK Schmidt Teleskopu v Australské observatoři Sidding Spring. Objevitelem je Malcolm Hartley, který objevil již 13 komet. V následných návratech se stala jasnou kometou viditelnou i menšími dalekohledy.

Poslední návrat v letošním roce je pro tuto kometu zatím historicky nejpříznivější. Nejblíže k Zemi, 18 milionů km, bude jen 8 dní před největším přiblížením ke Slunci, kdy bude nejjasnější. Její dráha je příznivá pro pozorovatele ze severní polokoule; při průletu bude vysoko na obloze, proto bude viditelná celou noc.

Kdy ji nejlépe pozorovat?

Kometa z 9. 10. 2010, složení 20 snímků 320s expozic

Nejlépe bude kometa pozorovatelná přibližně týden před největším přiblížením k Zemi. Z tmavé oblohy bude na hranici viditelnosti pouhým okem a již v malém triedru by se měla bez problému ukázat jako mlhavý obláček o průměru větším, než Měsíc v úplňku. Ten nastane 21. října 2010, proto se mezi 21. až 30. říjnem pozorovací podmínky dočasně zhorší. Opětovně bude možno kometu sledovat při pomalém vzdalování od Země, její slábnoucí obláček se však bude pohybovat po obloze až v druhé polovině noci. Vysokou jasnost by si měla udržet až do poloviny listopadu, poté se její slábnutí zrychlí.

Fotografie pomohou vědcům

Při příležitosti návratu komety byla uspořádána pozorovací kampaň s názvem Czech Hartley Watch (CHW). Ta má za cíl zmapovat vývoj jasnosti komety v letošním návratu a získat další cenná data, využitelná profesionálními astronomy. Pro mapování jasnosti se používá takzvaných vizuálních odhadů, k nimž zájemcům stačí pouze malý dalekohled, mnoho trpělivosti a pečlivost.

Pokud se Vám podaří kometu 103P/Hartley vyfotografovat a zašlete ji do projektu CHW, vaše fotografie mohou být využity na fotometrii a proměření velikosti komety. Pro takový účel je třeba zaslat snímky komety včetně přesné informace o času, kdy byla fotografie pořízena, délce expozice a použitém přístroji. Snímky by neměly být nijak upravované. Vaše fotografie budou následně odeslány i do projektu NASA. Takto shromážděné amatérské fotografie pomohou při monitorování jasu a vzhledu komety v rámci průletu kosmické sondy Deep Impact dne 4. listopadu.

Raketa Delta 2 při startu s kosmickou sondou Deep Impact na vrcholu rakety

Pokud dalekohled nevlastníte, můžete navštívit partnerské hvězdárny, nebo pozorovací akce, připravené organizátory astronomické kampaně.

Kam zasílat fotografie

Návody jak pozorovat, zapisovat a zpracovávat data najdete na stránkách projektu Czech Hartley Watch, stejně jako mapky k vyhledání komety a informace o pozorovacích akcích pro veřejnost. Projekt lze nalézt i na Facebooku, kde jsou každodenně zveřejňovány novinky a fotografie komety.

autor: Jakub Černý