Národní filmový archiv se nedívá do minulosti, ale do budoucnosti, tvrdí jeho ředitel Michal Bregant
Národnímu filmovému archivu patří kino Ponrepo a potkáte v něm i jeho ředitele. „Rád se dívám i na filmy, které notoricky znám, protože vidět ho s novými diváky je vždycky velký zážitek,“ uvádí v Blízkých setkáních. Patří film Kouř pořád mezi distribuční jedničky? Kdo rozhoduje o restaurování filmu? Co si myslí o dodatečném kolorování starých filmů? Sleduje udílení Oscarů a Českých lvů?
Archiv nepředstavuje zaprášené police, kolem kterých chodí lidé v bílých pláštích. „Naopak. Je to dynamické místo, kde není jen bohatá sbírka filmů, ale i plakátů, fotografií, scénářů či obrovská knihovna.“
Podle Michala Breganta se jedná o filmové dědictví, které nám bylo svěřeno a které máme předat dalším generacím. „A to se týká i dokumentárních, zpravodajských či animovaných filmů. Teď se podařilo rozšířit sbírkovou politiku i na videoart. Říkám, že filmový archiv se nedívá do minulosti, ale do budoucnosti.“
Existuje něco, čemu se říká Zlatý fond kinematografie? „Takový koncept mi připadá trochu zvrácený, protože musíme přemýšlet celkově. Nemůžeme vybrat pár filmů a říct, že ty si zaslouží péči. Koncept kulturní paměti musí být inkluzivní. Jakékoli hodnocení, ať už historické, ideologické či jiné, je v naší profesi nepřípustné. Musíme garantovat nezkreslený obraz o minulosti,“ uzavírá Michal Bregant.
Související
-
„Jakákoli manipulace se záznamy se Slánským mohla znamenat jejich konec,“ popisuje archivář Turek
Jako archiváři Českého rozhlasu mu připadl úkol zdigitalizovat a vyčistit nalezené záznamy z procesu s Rudolfem Slánským. Sám po nich v minulosti pátral.
-
Úžasné životy: Filmový archivář a historik Karel Čáslavský podle Jana Rosáka
Jméno a tvář Karla Čáslavského je pro každého televizního diváka neodmyslitelné od legendárního soutěžního pořadu Videostop.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Sestru se mi nikdy nepodařilo dočíst. Citlivého člověka jsem poslechla až do konce.
Iva Jonášová, ředitelka Vývoje a výroby


Citlivý člověk
Nový román českého básníka, prozaika, překladatele a publicisty, ve kterém se prolínají groteskní a tragické prvky a který vypráví příběh ze žhavé současnosti. Jáchym Topol získal za tento titul Státní cenu za literaturu.