Úžasné životy: Filmový archivář a historik Karel Čáslavský podle Jana Rosáka
Jméno a tvář Karla Čáslavského je pro každého televizního diváka neodmyslitelné od legendárního soutěžního pořadu Videostop. Ten se poprvé vysílal v roce 1985 na Československé televizi a velmi záhy si získal i značnou popularitu.
„Celý koncept Videostopu byl založen na formátu jedné americké televize, který se jmenoval Hollywood Squares. Lišili jsme se například cenami,“ vypráví moderátor Jan Rosák.
„Zatímco my jsme zpočátku vítězům dávali hrníček a bačkory s logem ČSTV, v Americe úspěšní soutěžící odcházeli s novým autem nebo cestou kolem světě.“ I když i jeho tvář mají diváci s pořadem spojenou, Rosák první Videostop nemoderoval.
Prvním moderátorem byl herec Josef Dvořák. A Čáslavský původně byl jen němou postavou v pozadí. „Nakonec se z nás ovšem stala nesmírně oblíbená moderátorská dvojice. Jeden divák nám dokonce napsal, že jsme skvělá komická dvojka Stalin–Lenin,“ směje se Rosák v narážce na mohutný knír, který tehdy nosil.
Ze zakouřeného kinosálu vesnické hospody
Karel Čáslavský se narodil v Lipnici nad Sázavou v roce 1937. Od mládí ho fascinoval film, který si ovšem spojoval s vůní piva a cigaretového dýmu v kinosále místní hospody.
Zásluhou ředitele základní školy byl později přijat na střední filmovou školu v Čimelicích. Po jejím absolvování se chvíli živil jako asistent režie, spolupracoval například na filmech Kdyby tisíc klarinetů nebo Smrt si říká Engelchen.
Vzápětí však nastoupil do Národního filmového archivu, kde objevil své skutečné poslání. „Vzpomínám si, když jsem ho tam občas navštívil, připadalo mi to prostředí až nedůstojné. Byla to taková malá budova kdesi na okraji Prahy a Karel vždycky seděl v malé zaprášené komůrce zavalený filmovými materiály.“
„Ale bylo zcela neuvěřitelné, jak se v tom chaosu brilantně vyznal. Když jsem za ním přišel, že potřebuji nějaké ukázky, řekl jsem mu pár zběžných informací, on párkrát cvaknul na střihačce a dal mi přesně to, co jsem potřeboval. Myslím, že jeho význam pro českou filmovou historii je opravdu nedocenitelný,“ hodnotí Rosák.
Nesmělý archivář televizní hvězdou
Kromě práce ve filmovém archivu a přípravě Videostopu se Karel Čáslavský věnoval i dalším aktivitám. Šíře jeho záběru byla skutečně obrovská.
Dlouhá léta připravoval střihové pořady z archivních materiálů Komik a jeho svět a především Hledání ztraceného času, založeném na komentovaných ukázkách, spojených jedním tématem (osobnosti z různých oborů, místopis, významné i nevýznamné události apod.). Cyklus o Vltavě byl dokonce vydán na DVD.
Kromě toho napsal několik knih, jako byly třeba Tváře před kamerou nebo Filmový Vlasta Burian. „Až do konce života byl neustále ponořen v několika projektech zároveň. I z tohoto důvodu odmítnul spolupráci na Barrandovském videostopu. Neměl prostě čas, film byl jeho celoživotní vášní. Dnes mi chybí jeho suchý anglický humor“, uzavírá Rosák.
Karel Čáslavský nás opustil v roce 2013.
Související
-
Karel Čáslavský: Film byl vždycky ve službách státu
Legenda. Slovo charakteristické pro dva osudem spojené pojmy: Karel Čáslavský a Hledání ztraceného času. Pořad České televize a jeho tvůrce těší diváky už 20 let.
-
To nejlepší z návštěvy Karla Čáslavského v Malém nostalgickém muzeu
Sestřih talkshow Ondřeje Suchého.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.