Michal Lázňovský: Setkání na neutrální půdě
Jsou temné síly zla a nenávisti už obsaženy ve Wagnerově díle? Anebo se stalo nástrojem ideové manipulace? Drama o boji vnučky Richarda Wagnera proti nacismu. Poslouchejte do soboty 16. května 2020.
Friedelind Wagnerová (1918─1991) se narodila do slavné rodiny Richarda Wagnera, v Německu zbožně uctívaného hudebního reformátora a génia. Ten ve svém díle zhmotnil mytické dějiny Nibelungů, k nimž se později s vehemencí hlásili nacisté jako k pramenu národních dějin a árijské krve.
Když mladý a začínající politik Adolf Hitler poprvé navštívil Bayreuth, bylo jí 12. Tehdy ho vnímala jako poněkud neohrabaného a milého strýčka Wolfiho, který jí a jejím sourozencům vypravoval strašidelné příběhy před usnutím.
Černá ovce Wagnerovy rodiny
Friedelind vždycky byla černou ovcí rodiny. S její energií si matka Winifred nevěděla rady. Prostořekou dívku proto poslala do internátní školy v Anglii. Bylo to poprvé, co se Friedelind ve škole cítila svobodně. A ještě víc se zatvrdila proti německému školství, které sloužilo nacismu.
Stihla sice ještě krátce pracovat v „rodinném podniku“ wagnerovských slavností, ale její nechuť ke kolaborující rodině i události v Německu ji brzy přiměly k emigraci. Do Švýcarska ji ještě matka přijela přemluvit k návratu. A varovala ji, že pokud bude proti Německu vystupovat, nacisté ji (podle jejich vlastních slov) „vyhladí“.
Nechuť k vlastní rodině
Pak už ve Velké Británii stejně publikovala antinacistické články. Britským úřadům se ale kvůli úzkým stykům její rodiny s Hitlerem zdála podezřelá a internovali ji. Díky známému dirigentovi a blízkému příteli jejího otce Arthurovi Toscaninimu získala vízum a v roce 1941 odcestovala do USA.
Tam se sblížila s německými emigranty, vystupovala v německém rozhlasovém vysílání. Zapojila se dokonce do výzkumu psychoanalytika Henry A. Murraye, který vytvářel Hitlerův psychologický portrét. Po válce se ji za to její bratři snažili odstavit z vedení bayreuthských slavností.
Friedelind se po zbytek života snažila slavnosti demokratizovat a významně se angažovala v kulturním životě Německa. Na rozdíl od matky, která až do smrti na Hitlera vzpomínala s obdivem a láskou, vytrvale odstraňovala ze své rodiny a z díla Richarda Wagnera neblahou spojitost s nacismem.
Velké dějiny pohledem jedné rodiny
Rozhlasová hra inspirovaná jejími se odehrává v roce 1940 ve Švýcarsku a líčí poslední setkání odbojné dcery s matkou. Tematizuje tak velké dějiny z perspektivy malých dějin jedné (byť slavné) rodiny.
A ptá se, jestli jsou temné síly zla a nenávisti už skutečně obsaženy ve Wagnerově díle, anebo jestli se pouze stalo nástrojem ideové manipulace nacistické propagandy.
Poslouchejte mluvené slovo a čtené pohádky na dobrou noc ještě týden po odvysílání on-line zdarma na portálu mujRozhlas. Audioknihy nejde stáhnout. Některé tituly můžete najít ke stažení na webu Radioteka.cz.
Související
-
Tomáš Kraus: Ve Státní opeře se střetává historie antisemitismu, sionismu i české hymny
V Praze byla 5. ledna 2020 znovuotevřena Státní opera. Původně vznikla jako Nové německé divadlo „A ty příběhy kolem něj jsou neuvěřitelné.“
-
Eoin Dempsey: Růže bílá, černý les
Německá dívka objeví v lese těžce zraněného pilota Luftwaffe. I přes odpor k režimu se rozhodne mu pomoct. Brzy ale zjistí, že není tím, za koho se vydává...
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.