Má vaše dítě ADHD, nebo je mimořádně nadané? Pletou se i psychologové

13. listopad 2017
mozek

Co když nadané dítě bojuje s nějakým handicapem, jako je porucha učení a sociálně emoční problémy s okolím? Jak to poznáte?

Máte školáka, který u jakékoli činnosti vydrží max. 10−12 minut a pak se musí pohybovat, odchází od úkolu, těká? Právě tak se projevuje ADHD, porucha pozornosti. Jenže nadané dítě vypadá na první pohled stejně, ale pouze u věcí, které ho nebaví…

Postižení inteligencí

To, co se zrovna učí, už dávno zná, a tak vyrušuje a nedává pozor. „Pokud se ale věnuje svému zájmu, dokáže pracovat doslova hodiny. Žádný psycholog na něj ale hodiny nemá,“ říká Miriam Janyšková z nadačního fondu nadaných žáků Qiido.

znuděné dítě učením

Podle psycholožky Veroniky Büchler děti s dvojí výjimečností mají často kromě vysokého intelektu taky právě třeba poruchu učení, dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii nebo ADHD. „Častou diagnózou je i Aspergerův syndrom (mírná forma autismu) nebo Touretteův syndrom a deprese.“

Nadané dítě bývá mimo kolektiv

Podobné postižení pak může zamaskovat skutečnost, že dítě je nadprůměrně inteligentní. Stejně je to ale naopak: pokud máte nadané dítě, nemusíte si vůbec všimnout, že je taky dyslektik. „Nejčastěji to dopadne tak, že se jeví jako průměrné až nedostatečné. Stojí totiž mimo kolektiv nebo třeba nezvládne číst.“


Nadané dítě chce s kamarády bavit o vesmíru, dinosaurech, historii,… ti mu ale nerozumějí. Máme třeťáka, který rozebírá volby, pro ostatní je to ale mimoň. psycholožka Veronika Büchler

Takových mimořádných dětí ale není mnoho. Asi 2−3 % populace s IQ nad 130 má taky výjimečnost v nějaké další oblasti. „Pokud se i ke zkušenému psychologovi dostane hyperaktivní dítě, diagnostikuje ho jako ADHD. Ani ho nenapadne, že by to mohl být projev mimořádného nadání,“ doplňuje Janyšková.

Ukázkový případ

Bez pořádné diagnózy může ale takové dítě dokonce dostat nálepku Aspergerův syndrom, protože v sociálně-emočních kompetencích bývá slabší. Obvyklé je, že intelektově je prvňák na úrovni třeťáka, ale emočně je mu až mínus dva roky.

„To je ukázkový příklad nadaného dítěte,“ říká Janyšková. Doporučuje se zaměřit na tréning sociálně-emočních dovedností. „Budoucí štěstí, spokojenost, radost dítěte nestojí jen na výši IQ, ale i na EQ.“ Nadační fond nadaných žáků Qiido se snaží vysvětlovat i „té druhé straně“, jak s takovými dětmi komunikovat a jak je pochopit.