Lukáš Kovanda: Slučování resortu průmyslu a dopravy dává smysl. Ale byznys není státní správa
Novým šéfem resortu dopravy bude po odvolaném Vladimíru Kremlíkovi vicepremiér Karel Havlíček. Ten zároveň zůstává ministrem průmyslu a obchodu. Je to krok správným směrem?
Premiér odvolal Vladimíra Kremlíka po předražené zakázce na e-shop s dálničními známkami. O víkendu by se měl uskutečnit heckathon, na kterém se nezávislí experti pokusí dát dohromady stejný e-shop zcela zdarma.
Kremlík si měl zakázku ohlídat
Čtěte také
„Pokud to zvládnou za víkend, bude zjevné, že něco, co se dá udělat v podstatě zadarmo, má stát 400 milionů korun na účet daňového poplatníka. To je naprosto nehorázné a ta zakázka by samozřejmě měla být zrušena,“ konstatuje ekonom Lukáš Kovanda.
Vidí to jako dostatečný důvod pro odvolání ministra dopravy Kremlíka. Na zakázku by ale měli doplatit i další. Protože ministr určitě nebyl jediný, kdo se na jejím zadávání podílel. Kauza ukazuje i na systémové nedostatky ve schvalovacím procesu.
Ministr dopravy funguje jako hromosvod
Kovanda ale připouští, že v resortu dopravy funguje značná setrvačnost. Ministři tak často doplácejí na kroky svých předchůdců. Ministr dopravy pak plní často nezaslouženě roli hromosvodu všeobecné frustrace.
„Přitom než naprojektujete a postavíte dálnici, uběhne při zdlouhavosti stavebních a povolovacích řízení třeba devět let. A ministr, který nastoupil před devíti měsíci nebo i dvěma lety nemá šanci stavbu rozhýbat. Nebo zajistit, že vlaky nebudou mít zpoždění.“
Utáhne Havlíček superministerstvo?
Nový ministr dopravy Karel Havlíček by podle premiéra Babiše měl resort řídit trvale současně se svým dosavadním resortem průmyslu a obchodu. „Slučování resortu dává smysl. Pokud se odstraní přebytečné duplicity a budou vhodně využity synergie.“
Podle Kovandy právě s tím má premiér Babiš zkušenosti z byznysu. Zastřešení obou úřadů pod jedno superministerstvo hospodářství by mohlo být efektivní taky s ohledem na vzájemnou součinnost ve snižování emisí.
Průmysl a doprava jsou totiž největšími znečišťovateli. Ale byznys není státní správa a je velkou otázkou, zda je v moci jediného, byť pracovitého člověka takovou agendu obsáhnout. Lukáš Kovanda je v tomto ohledu spíš skeptický.
Další témata rozhovoru: rozvoj dopravní infrastruktury a celospolečenské problémy; personální a finanční poddimenzovanosti v sociálních službách; ekonomické fórum v Davosu; digitální daň.
Související
-
David Storch: Sloučení ministerstev zemědělství a životního prostředí svou logiku má
S tou myšlenkou přišlo hnutí ANO ještě před volbami. Je to ale běh na dlouhou trať, kompromisem by podle ekologa mohla být aspoň změna u půdy a vody.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.