„Lidi už jsou dnes proti reklamě odolnější,“ myslí si Jitka Vysekalová
Máte pocit, že se reklamou necháte ovlivnit? A přemýšleli jste někdy, proč jste klikli zrovna na tenhle příspěvek?
Takový život bych chtěl taky. Takový dům, zahradu, ženu, děti a (dodej dle potřeby) bychom chtěli mít... Reklama zkrátka ví, jak na nás. „Lidé si vymyšlený svět reklamy promítají do toho svého a jsou pak nespokojeni. Ale myslím, že dnes už jsou daleko odolnější a tyhle idylické rodinky někdy působí až směšně,“ říká prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová.
Podle ní má drtivá většina lidí dokonce k reklamě odpor. „Až 80 % lidí si myslí, že reklama jen podporuje konzum. Skoro stejné procento ale souhlasí, že se reklama stala součástí moderního života.“ Lidem ale určite hodně vadí přerušování filmů reklamou. Podívejte se na graf.
Když vás reklama baví
„Jestli to zadavatelům reklamy stojí za to, je otázka, kterou si kladu také.“ Jak Vysekalová říká dál, reklama má vzbuzovat především kladné emoce. Třeba jako pocit lásky a pohody. „Lidem se líbí taky humor.“ Ale je to dvousečné. Třeba známý příběh psa „Bóbika“, který skončil na jídelním lístku. Pamatujete si ale, na co reklama byla?
„Podle výzkumu si to nepamatovalo až 80 %“ S humorem je to vůbec trochu složité. „Ještě před 10 lety bylo nemyslitelné, aby se v humorné formě nabízely bankovní produkty. V posledních letech se s nimi roztrhl pytel.“
Klamavou reklamu definuje zákon
Příslib něčeho, to je duše reklamy. „Ale běda, když ho potom nesplní. Sebelepší reklama nepomůže, když produkt za nic nestojí. Člověk si ho koupí jednou, ale víckrát už ne.“ Naštěstí existují zákony, které definují klamavou reklamu. I to, co se smí nebo nesmí.
„Kromě toho existuje i Rada pro reklamu, která vydává etický kodex. Je sice právně nevymahatelný, ale v 98 % případů zadavatel takovou reklamu stáhne.“ Úplně bez reklamy to ale dnes nejde. „Když o vás nebude nikdo vědět, nepomůže, že jste sebelepší.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka