Lék na rakovinu prsu už testujeme na pacientech. Za rok ale nebude, říká chemik a biolog Jiří Neužil

24. leden 2019

Najít lék proti rakovině je snem mnohých vědců. Chemik a biolog Jiří Neužil se nádorovými chorobami intenzivně zabývá nejen v laboratoři u nás, ale i v Austrálii. Jak daleko je ještě od zázračného léku?

„Jsme relativně blízko, protože se nám podařilo něco, o čem jsme ani nesnili, a to je dostat látku, která vznikne v laboratoři, a která funguje třeba na myších, k pacientovi. Ne k léčbě, ale klinickému testování. A to může probíhat řadu let. Může to selhat. Problémů, které mohou nastat, je celá řada. To říkám, aby si někdo nemyslel, že zítra nebo za rok tady bude lék proti rakovině.“ Lidi mu přesto volají s tím, že je jejich poslední nadějí. „Je to deprimující situace, ale musím je odmítnout.“

Jiří Neužil a Martina Kociánová

„Rakovinná buňka je proměnlivá a s řadou léčeb se naučí žít. My vlastně hledáme cestu, kterou si ta buňka neumí obejít,“ vysvětluje Jiří Neužil v rozhovoru s Martinou Kociánovou. „Nádor je naše vlastní buňka, která se zblázní, zmutuje, a když je oslabený imunitní systém, tak vytvoří nádor. Řečeno filozoficky, je to horší já, které nás může zahubit.“ Jejím jediným smyslem je překotný růst. „Vymkne se kontrole, je chytrá a naučí se žít i s léčbou. Někdy se mi zdá, že je pořád o trochu napřed. I když myslím, že na konci tunelu už nějaké světélko je.“

Jak vzniká lék na rakovinu? Proč pendluje mezi Českem a Austrálií? Jak funguje jeho laboratoř „která nikdy nespí“? Fandí a pomáhají si vědci, nebo nespolupracují a závidí si úspěchy?

autoři: Martina Kociánová , eh
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více o tématu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.