Le Belle Métropolitan. Podzemní dráha jezdí v Paříži od roku 1900

19. červenec 2024

U příležitosti konání Světové výstavy se v metropoli nad Seinou otevřela první linka podzemní železnice. Výstavbu brzdilo půl století sporů o formu a provozovatele dráhy. Pod dohledem „otce metra“, stavebního inženýra Fulgence Bienvenüeho, se rozjela v rekordním čase. První cestující se svezli 19. července 1900. Vchody do stanic nacházeli snadno. Označovaly je secesní brány a kiosky od architekta Hectora Guimarda, které se vedle Eiffelovy věže staly ikonou Paříže.

Specialitou stále rostoucího pavouka podzemní sítě jsou stanice duchů. Některé mrtvé body straší na linkách od konce 2. světové války, kdy je po mobilizaci uzavřeli kvůli nedostatku personálu. K opravdové tragédii došlo dávno předtím v roce 1903. Při požáru dřevěné soupravy zahynulo ve stanici Couronnes 84 cestujících.

K místnímu koloritu patřili ještě koncem 20. století průvodčí u nástupiště, dokud je nenahradily turnikety. Šansoniér Serge Gainsbourg o jednom ze stanice Lilas složil hit. Staré jízdenky jsou občas k vidění u hrobu otce metra na hřbitově Père Lachaise. Nadšenci je tam pokládají namísto věnců.

Další Příběhy z kalendáře poslouchejte online na webu Dvojky nebo v aplikaci mujRozhlas

autoři: Jan Kovařík , Tereza Stýblová , Veronika Boušová
Spustit audio

    Související

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu