Le Belle Métropolitan. Podzemní dráha jezdí v Paříži od roku 1900

19. červenec 2024

U příležitosti konání Světové výstavy se v metropoli nad Seinou otevřela první linka podzemní železnice. Výstavbu brzdilo půl století sporů o formu a provozovatele dráhy. Pod dohledem „otce metra“, stavebního inženýra Fulgence Bienvenüeho, se rozjela v rekordním čase. První cestující se svezli 19. července 1900. Vchody do stanic nacházeli snadno. Označovaly je secesní brány a kiosky od architekta Hectora Guimarda, které se vedle Eiffelovy věže staly ikonou Paříže.

Specialitou stále rostoucího pavouka podzemní sítě jsou stanice duchů. Některé mrtvé body straší na linkách od konce 2. světové války, kdy je po mobilizaci uzavřeli kvůli nedostatku personálu. K opravdové tragédii došlo dávno předtím v roce 1903. Při požáru dřevěné soupravy zahynulo ve stanici Couronnes 84 cestujících.

K místnímu koloritu patřili ještě koncem 20. století průvodčí u nástupiště, dokud je nenahradily turnikety. Šansoniér Serge Gainsbourg o jednom ze stanice Lilas složil hit. Staré jízdenky jsou občas k vidění u hrobu otce metra na hřbitově Père Lachaise. Nadšenci je tam pokládají namísto věnců.

Další Příběhy z kalendáře poslouchejte online na webu Dvojky nebo v aplikaci mujRozhlas

autoři: Jan Kovařík , Tereza Stýblová , Veronika Boušová
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.