Laurinka

19. červen 2014

Je to skoro neuvěřitelné, ale je to tak. Český automobilový průmysl vděčí za svůj vznik a rozkvět dvěma kamarádům, kteří začínali jako opraváři velocipedů v malé pronajaté dílničce s pěti dělníky a jedním učněm.

První z nich, Václav Klement, se narodil 16. října 1868 ve Velvarech. Brzy mu zemřela matka, a tak byl od čtrnácti let odkázaný sám na sebe. Vyučil se knihkupcem a usadil se v Mladé Boleslavi.

V té době do Evropy vtrhla nová móda – cyklistika. A Václav Klement jí propadl stejně jako spousta jeho vrstevníků. Zakoupil kolo od firmy Seidl & Neumann, jenže – byl to šmejd. Pan Klement chtěl vadné kolo reklamovat, a tak poslal firmě slušný dopis. Česky.

Firma mu ale odpověděla, že reklamaci nepřijme, pokud nebude zákazník používat „pro ni srozumitelný jazyk“. Tahle nehoráznost Klementovi vážně hnula žlučí. Řekl si: „Ať jdou ti nafoukaní Němci k šípku, já se bez nich obejdu!“

Čtěte také

A tehdy pan Václav Klement natrefil na pana Václava Laurina. Ten se narodil 27. září 1865 kousek od Turnova. Vyučil se v Mladé Boleslavi a začínal jako zámečník. Měl výjimečný technický talent a byl velice manuálně zručný. Tichý a skromný člověk, který veškerý čas zasvětil technice.

Společně si založili vlastní opravnu jízdních kol. Netrvalo dlouho a firma Laurin & Klement začala kola sama vyrábět. Dali jim vlasteneckou značku Slavia a drželi se obchodní filosofie: „Hřích na národohospodářských zájmech svého národa páše každý, kdo za to, co doma dostati může, peníze do ciziny zanáší.“

Při pobytu v Paříži Václava Klementa okouzlila motorová dvoukolka, takzvaná motocykleta, z firmy bratří Wernerů. Jednu si v Paříži rovnou koupil a pak s přítelem Václavem vyrobili svou vlastní, originální konstrukce.

Slavia, historicky první motocykl tuzemské výroby – a ve své době nejdokonalejší motocykl ve střední Evropě – byla hotova na prahu nového století.

Laurin a Klement slavili úspěchy na výstavách a ve sportovních soutěžích doma i v zahraničí. Výrobky se líbily, ale nijak zvlášť nešly na odbyt. A tak se Klement vypravil na cestu do Anglie k tehdejšímu největšímu londýnskému obchodníkovi s motorovými vozidly.

Logo

Tak dlouho do obchodníka hučel, až ten chlap zavolal jednoho ze svých prodavačů a řekl něco jako: „Tenhle muž je zručný cyklista. Naučíte-li ho do pěti minut zacházet s vaším strojem, uzavřeme obchod.“

Mladý prodavač byl naštěstí velmi chápavý a za necelé tři minuty už na motocyklu elegantně drandil po dvorku. „Well,“ řekl spokojený Angličan Klementovi, „beru jich 150.“

Čtěte také

Dobrá pověst podniku Laurin & Klement se rychle rozšířila po celé Evropě. Zanedlouho se na trhu objevil první osobní automobil české výroby, voituretta. Stala se technickou senzací.

Z malé opravničky kol vyrostla za deset let prosperující firma s několika stovkami zaměstnanců, která vyráběla také nákladní vozy, poštovní vozy, sanitky a stala se největší automobilkou Rakouska-Uherska.


Příspěvek zazněl v pořadu Slovo nad zlato, který vysílá Dvojka ve všední dny vždy v 10:40 dopoledne.

autoři: Jitka Škápíková , Helena Petáková , Dan Moravec
Spustit audio