Kvůli pandemii jsme uvízli ve virtuálním světě. Mluvil jsem s řadou nešťastných rodičů, varuje psycholog Krajhanzl

11. červen 2021

„Virtuální služby jsou designované tak, aby přitahovaly naši pozornost. Čím více času tam strávíme, tím mají větší tržby. Což platí hlavně pro sociální sítě,“ upozorňuje Jan Krajhanzl v pořadu Jak to vidí...

Kvůli pandemii jsme víc skloněni nad displejem telefonu nebo notebooku. Může to být návykové? „Běžná zkušenost ukazuje, že opravdu ano,“ myslí si sociální psycholog Jan Krajhanzl z Katedry environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovi univerzity.

Čtěte také

„Robustní data k tomu zatím úplně nemáme. Ale dalo se sledovat, že se řada rodin ponořila do virtuálního světa. Často nuceně. Ale i potom, co skončily povinné pracovní mítinky nebo dětem skončila distanční výuka, tak byl větší sklon a zvyk u toho zůstávat. Mluvil jsem s řadou nešťastných rodičů.“

Služby jsou návykové

Netflix

„Ty služby jsou designované tak, aby přitahovaly naši pozornost. Čím více času tam strávíme, tím mají větší tržby. Což platí hlavně pro sociální sítě. A samozřejmě jejich byznys model je nastavený tak, aby maximalizovaly čas, který my tam strávíme.“

„Přizpůsobují tomu věci, které nám nabízejí. A jsou schopni pracovat s opravdu velkými daty. To znamená optimalizovat lákadla pro nás na takovou úroveň, aby nás vracela k připojení co nejčastěji a na co nejdelší dobu.“

Další témata rozhovoru: důvěra Čechů v jadernou energii; smysl víkendu otevřených zahrad; potřeba trávit čas v přírodě; závislost na virtuálním světě; rozhodujeme se povrchně; osobní svoboda vs. sociální zodpovědnost.

autoři: Vladimír Kroc , Jan Krajhanzl , rota
Spustit audio

Související