Klarinetista Hlaváč: Umělec má hájit lidství. Lístek na koncert Netrebkové bych si nekoupil. Je to ale každého volba
Náměstek pražského primátora pro oblast kultury Jiří Pospíšil doporučil Obecnímu domu, aby zrušil plánovaný říjnový koncert ruské sopranistky Anny Netrebkové. Důvodem je její zařazení na ukrajinský sankční seznam. Jak vnímat vztah politiky a umění? Klarinetista Jiří Hlaváč se v audiozáznamu ještě zamyslí nad kreativitou umělé inteligence.
Pěvkyně s ruským a rakouským občanstvím čelila loni po ruském útoku na Ukrajinu kritice, že se proti invazi jasně nevyslovila. Několik pořadatelů jí proto zrušilo koncerty. Pod tlakem pak loni v březnu Netrebková válku důrazně odsoudila. Přesto má stále problémy v některých městech Evropy.
„Není to první případ. Rád bych ale řekl, že rozhodování těchto lidí není postaveno jenom na jejich mínění. Ve hře je i agentura, která je zastupuje, která jim řekne, že vystoupení nezruší,“ uvažuje v pořadu Jak to vidí... klarinetista a hudební pedagog Jiří Hlaváč.
Podstatné je podle něj také to, že řada vystoupení se připravuje mnoho let. „Vznikají náklady. A kdo je teď uhradí? Vždycky je proto potřeba mít na stole bez nějakých pocitů jasné vyhodnocení toho, co už se událo, jaká je míra nákladů, co by to přineslo, co by to vzalo, a pak se rozhodovat. Každý soudný a citlivý kumštýř ale musí jakékoli válečné kroky jednoznačně odsoudit. Umělci mají hájit lidství a lidskost.“
Míra charakteru
Na hlavu Anny Netrebkové se však snáší kritika za její vztahy s Vladimirem Putinem. Poukazuje se na to, že ještě před invazí vystupovala v Kremlu a finanční částkou podpořila ruské separatisty. Koncerty jí proto zrušila třeba i newyorská Metropolitní opera, kterou teď sopranistka žaluje za duševní újmu a ponížení a žádá o odškodné nejméně ve výši 360 000 dolarů.
„Politika a umění byly, jsou a vždycky budou propojeny. I u nás bychom našli zpěváka, který přejímal vysoké státní ruské vyznamenání. Sám za sebe ale mohu říct, že lístek na koncert Anny Netrebkové bych si nekoupil. Je to mé rozhodnutí, můj postoj a nechci ultimativně říkat, že by se takto měli zachovat všichni. Je to vždycky míra naší volby, našeho charakteru a našeho uvažování,“ je přesvědčen Hlaváč.
„Už v okamžiku prvního vyjednávání o vystoupení Netrebkové v Praze se ale měly tyto aspekty dát na misky vah a měly se vyhodnotit. Tak to je...,“ dodává.
Související
-
David Mareček: Bojkot ruských umělců? Je třeba rozlišovat. Putinovcům by nemělo být dopřáno sluchu
Válka na Ukrajině otřásla i milánským divadlem La Scala. Důvodem je zahájení nové sezony operou Boris Godunov ruského skladatele Modesta Petroviče Musorgského.
-
Zaorálek: Koncert Anny Nětrebkové v Praze nám vadí, ale byznys českých podnikatelů v Rusku ne?
Pražský koncert rusko-rakouské sopranistky Anny Nětrebkové je vyprodaný, přesto jsou tací, kteří Obecnímu domu doporučují, aby jej zrušil. V Pro a proti diskutovali Lubomír Zaorálek a Jiří Pospíšil.
-
David Mareček: Rusko ničí ukrajinskou kulturu. Identitu národa tím ale nezničí. Ukazuje to Má vlast
Co nám říká ruská legenda o Leningradské symfonii z obleženého Leningradu nebo skutečný příběh za protektorátu zakázané, a přesto hrané Mé vlasti v Národním divadle?
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka