Když řeknete dítěti, co má číst, jako byste mu říkali, s kým má kamarádit, upozorňuje vědkyně Anežka Kuzmičová
Jak otevřít dětem svět knih? „Nejdůležitější je, aby si dítě samo začalo zjišťovat a uvědomovat, co ho baví,“ radí držitelka ceny Neuron Anežka Kuzmičová, vědkyně, která se zaměřuje na čtení a gramotnost u dětí a dospělých. Na čem pracuje a čím se zabývá její nejnovější projekt? Jak začínala ona sama jako čtenářka? Je pravda, že si vybíráme knihy podle nálady a momentální životní situace? Co soudí o čtení v mobilech?
„Čtení je tak osobní, že když řeknete dítěti, co má číst, je to skoro, jako byste mu říkali, s kým má kamarádit. Obklopujte proto děti čtením ve všech podobách. Včetně audioknih,“ nabádá Anežka Kuzmičová.
„Vezměte i encyklopedii a prohlížejte si ji spolu. Literatura faktu je podceňovaná z hlediska toho, co může v dětech nastartovat a jak je může motivovat k zájmu o svět,“ upozorňuje vědkyně. V Anglii, kde žila, učitelé prý čtou dětem.
„Tím, že ji předčítají celé třídě, tak čtenářsky pozvedají všechny děti, bez ohledu na jejich schopnosti nebo problémy se čtením. Je to neuvěřitelná a velmi podceňovaná vzdělávací praxe, která u nás skoro neexistuje.“
Související
-
Důvěru k dětem si vybudujete přes zájem, radí rodičům psycholog Milan Studnička
Pro lidskou duši je důležitý pohyb, říká v Blízkých setkáních psycholog Milan Studnička, který byl sám vrcholový sportovec, bobista.
-
Čtení rozvíjí vztah mezi rodičem a dítětem
Najít si volnou chvilku a vzít do ruky knížku je pro rodiče často složité. Přesto je lepší dětem číst. Proč? Objasní mentor a kouč Marian Jelínek.
-
Mluvit s dětmi o válce je v pořádku. Má to ale svá pravidla, upozorňuje psycholog Václav Mertin
„Děti s námi budou chvilku strašně smutné, ale za hodinu jako by to pro ně nebylo. Je to sebezáchovná reakce,“ říká dětský psycholog Václav Mertin v Blízkých setkáních.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.